... Also sprach Zarathustra
(enfin, "de betweter uit Berlare" althans)
Maar Kareltje vergeet gemakkelijkheidshalve wel dat het o.a. zijn partij is (samen met het voltallige grijsgestreepte politieke establishment) dat ervoor verantwoordelijk is dat zoveel mensen uiteindelijk het VB-bolletje hebben ingekleurd. De kleuterige manier waarop het hele integratieprobleem de afgelopen 20 jaar is aangepakt is de rechtstreekse aanleiding voor de malaise die er vandaag heerst.
Ik zou een vraagje teruggooien richting onze "hogepriester van het politieke fatsoen": wat moet een burger in dit democratische bestel doen wanneer hij het finaal zat is om de uitwassen van een falend beleid nog langer te aanschouwen? Blanco stemmen en daarmee indirect het establishment bevestigen? Of grijpen naar het enige democratische wapen dat hem ter beschikking staat: het bolletje inkleuren achter die partij die de hogepriesters zichtbaar zure oprispingen bezorgt? Of gewoon voor de oppositie stemmen, zélfs al put die zich uit in het warm-en-koud blazen? Bedenk tenslotte ook eens dat de modale kiezer géén politiek analist is en geen boodschap heeft aan hoogdravende politieke filosofietjes laat op de avond. Geef mij daar eens een sluitend antwoord op... En motiveer dan nog eens die beschuldigingen.
... of kom ons nog eens wijsmaken "dat er geen problemen zijn", maar dat het VB erin is geslaagd om ons enkel die indruk te geven. De "perceptie" en meer van dat soort nonsens om toch maar de handjes in de onschuld te kunnen wassen.
Want niet alleen is de partij van de grote moralist mede-verantwoordelijk voor het heersende klimaat (en niet enkel "moreel" verantwoordelijk); ze is ook verantwoordelijk voor het feit dat de allochtone gemeenschappen vandaag opgezadeld zitten met méér dan één "verloren generatie". Het multiculturalisme is een lege doos; er is geen levende ziel die kan aantonen wat de merites van dat soort onzin zijn. Integendeel: het kan vrij eenvoudig aangetoond worden waar de gruwelijke en mensonterende nadelen zitten voor �*lle betrokken gemeenschappen in dit land.
Welnu Kareltje, 't is dat ik het persoonlijk met mijn geweten niet kan in overeenstemming brengen om het bolletje naast de "verkeerde partij" in te kleuren, want anders had ik u -net zoals enkele honderdduizenden kiezers- met veel plezier een stevige sjot in uw grijsgestreepte betweterige kont gegeven. Op de énige manier die u ook daadwerkelijk voelt trouwens!
Laatst gewijzigd door Desiderius : 20 mei 2006 om 00:08.
|