Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika
Ik stem VB, en zal mijn stemgedrag niet laten beïnvloeden door wat er in Antwerpen is gebeurd.
|
Het verbaast me niets. Er zullen er wel meer zijn bij het VB die zich niets gelegen laten aan de brutale realiteit en die tegen heug en meug voet bij stuk zullen houden, al offeren ze daar de volledige samenleving aan op.
Wollt Ihr den totalen Krieg?
Citaat:
Tien jaar geleden was ik een extreem-linkse antiglobalist.
|
Faut le Faire! En uw antiglobalisme was waarschijnlijk even stevig onderbouwd als uw rechts gedachtengoed vandaag? Het zegt iets over de redenen waarom u standpunten inneemt en de mate waarin u naar aanleiding van uw standpunten au serieux genomen moet worden.
Politiek engagement is een secundaire vorm van narcisme. Anders valt zo'n bocht niet te verklaren.
Citaat:
Verbieden we het VB, zal het racisme dan verdwijnen?
|
Nee, jammer genoeg niet. Het VB is niet aansprakelijk voor her racisme an sich. Het maakt er misbruik van en promoot het. Als we het VB kunnen verbieden, dan is in ieder geval dat misbruik en de promotie van racisme verdwenen. Het racisme verdwijnt vanzelf naarmate de integratie toeneemt en de onderlinge afhankelijkheid en solidariteit groeit.
Citaat:
Als die propagandablaadjes van het VB vol leugens en schaamteloos racisme staan, vermoed ik dat het VB, het binnen de kortste keren voor de rechter zou mogen uitleggen.
|
Yep. Het dossier is doorgestuurd en te meten naar de reactie van het VB zelf, ziet het er voor hen niet zo best uit.
Citaat:
Integreren en assimileren, vooruit en niet achteruit, en daarmee basta!Is dat racistisch?
|
Als u dat enkel vraagt aan één bepaalde groep wel. Het probleem is tweeledig: enerzijds is integratie vooral een kwestie van economische integratie. Minderheden die zich economisch neemt niemand het kwalijk als ze hun religie, hun taal, hun kledij, hun eigen scholen behouden en zich niet assimileren. Ik verwijs bijvoorbeeld naar de Orthodox Joodse gemeenschap. Niemand vraagt dat zij zich assimileren omdat ze economisch geïntegreerd zijn.
Veel van de problemen die we met sommige jongeren uit de Marokkaanse gemeenschap hebben, kun je terugbrengen tot een gebrek aan economische intagratie: ze zijn namelijk werkloos en die werkloosheid is uitzichtloos. Hebben we problemen met vrouwen die een hoofddoek dragen? Nauwelijks. Eisen we van de bejaarde Turkse migranten dat ze zich assimileren? Nee. Vragen we dat aan de Chinezen? Neen. Ze hebben en behouden hun taal, hun cutluur, hun winkels, enz. Maar aangezien ze economisch volledig geïntegreerd zijn, heeft niemand daar een probleem mee.
Als we dus iets aan het racisme willen doen, dat zou ik dat kort zo samenvatten:
1. prioriteit aan
economische integratie:
- Een radikaal tewerkstellingsbeleid met specifieke aandacht voor jonge, mannen van Marokkaanse origine.
- Dat impliceert ook bijzondere inspanningen in het onderwijs zodat ze een diploma behalen waarmee ze aan de bak kunnen.
2.
culturele integratie:
- openheid voor en de promotie van de diverse culturele uitingen, ze met elkaar in contact en confrontatie brengen.
3.
beteugelen van aanzetten tot en misbruik van racisme: een juridische procedure dus om iedereen en elke partij die racisme verspreid, zich eraan schuldig maakt of het promoot. Het afnemen van elke overheidssteun aan zo'n organisatie, het ontbinden ervan en het vervolgen van de verantwoordelijken.