Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2006, 15:23   #55
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Dan kom je redelijk dicht bij mijn voorstel, Tantist. Ik maak de gemeentes groter, maar wel met districts- en dorpsraden. Elke gemeente van 500 man een eigen burgemeester, tot daar aan toe. Maar die gemeente ook nog eens laten opdraaien voor de ruimtelijke ordening en bevolking, de vuilnisophaling, een milieu-, economie-, cultuur- en onderwijsbeleid laten voeren, dat kunnen die gewoon niet aan. Je merkt dat nu al, als kleinere gemeentes (in inwoners) een ambtenaar voor stedebouw, milieu, cultuur of weet ik wat allemaal moeten aanwerven: voor een halftijdse functie vinden ze gewoonweg niemand, en een voltijdse functie, dat krijgen ze nooit ingevuld. Snel fuseren, dus, die boel, met een publieke dienstverlening dicht bij de burger (in deelgemeentehuizen), districtsraden (kan zowel een deelgemeente als een stadswijk zijn) die verplicht advies moeten worden gevraagd...
Maar dan is de voorwaarde voor mij dat die gemeentes én die districten meer bevoegdheden krijgen. Nu, wie ben ik om dat te eisen

Alleszins, we zouden best het volk laten beslissen welke gemeenten bij elkaar horen, maar ik zou toch liever de 'districten' nemen als de deelgemeenten. Ze kunnen, als ze dat willen, overigens nog altijd fuseren met directe democratie. Of splitsen, waarom niet? Schuiferskapelle bij Tielt heeft ooit afgescheurd van die stad in 1862. Het is door een beslissing van hogerhand dat dit weer ongedaan is gemaakt in 1975/1977.

In vergelijking met Zwitserland hebben onze gemeentes bar weinig te zeggen. Wij worden bestuurd, Zwitsers besturen zichzelf.