Los bericht bekijken
Oud 3 augustus 2003, 19:52   #18
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rood Valkje
ILLEGALEN IN TEAROOM IN WESTENDE

De politie en de sociale inspectie
hebben op de Zeedijk van Westende 11
illegale Polen gevonden die in een
tearoom werkten. De eigenaar van de
zaak is aangehouden.

De Polen werden voornamelijk
tewerkgesteld in de keuken, uit het
zicht van het publiek. Een jongedame
werkte achter de toonbank om de
bestellingen aan te nemen.

De politiediensten ontdekten ook een
bergruimte waar zeven van de illegale
Polen zich verborgen hielden.

De vluchtelingen werkten gemiddeld 12
uur per dag en kregen daarvoor zo'n 600
euro per maand.

och , die arme zelfstandigen
Ik weet niet of u het beseft Valkje, maar wat u vertelt is helemaal niet zo uitzonderlijk. Een hele tijd geleden is er een twee of driedelige reportage in Humo verschenen over Poolse kuisvrouwen. Die zaten illegaal in Antwerpen en namen dan bijvoorbeeld de bus naar Brasschaat om daar als kuisvrouw aan de slag te gaan "in het zwart". Nu die Polen doen dit voor een bepaalde periode, een jaar of twee jaar en dan vertrekken die terug naar Polen. Uiteraard evolueert de situatie in Polen razendsnel, vooral wat betreft lonen maar ten tijde van die reportage verdienden die kuisvrouwen hier veel meer dan de universitairen in Polen. Dus na enkele jaren zwartwerk konden die zich een flatje kopen, iets wat onbereikbaar is voor de meeste Polen (zelfs universitairen).

In uw ogen is dat uitbuiting en dat is ook zo maar die Polen hebben echter niets liever dan dat ze met rust gelaten worden door de politie, autoriteiten of wie dan ook zodat ze hun appeltje voor de dorst kunnen bijeensparen.

Uw verhaal doet me trouwens terugdenken aan de jobstudenten die in de Horeca werkten aan de kust en die problemen kregen omwille van geen of een slecht contract. Ik denk dat de situatie voor de jobstudenten nu verbeterd is waardoor die horeca uitbaters aan de kust nu liever illegalen aanwerven.

Ik heb ook weet van een lokaal Chinees restaurant die een belletje onder de toog geïnstalleerd hebben. Van zodra de inspectie of wie dan ook binnenvalt kunnen ze zo een alarm activeren opdat de zwartwerkers langs een achterdeur uit de keuken kunnen vluchten.

Ook raad ik u eens aan om s'morgens rond een uur of 7 eens langs te rijden via het 'klein kasteeltje' te Brussel: de asielzoekers staan daar langs het kanaal te wachten tot er iemand hen komt oppikken om van hun diensten gebruik te maken.