Of de Belgische spoorwegen moeten worden opgesplitst of niet, moeten de Vlamingen en Walen vooral zelf weten. Als de Vlamingen vanwege de samenwerkingsproblemen met de Walen een eigen spoorwegmaatschappij willen, zal dat geen probleem zijn. De vraag is alleen hoe die spoorwegen gaan heten: de VS?

Misschien een beetje ongelukkige afkorting.
Dat een land meerdere spoorwegen kan hebben is in Nederland bewezen, want wij hadden tot vlak voor WO II ook twee spoowegmaatschappijen: de 'Staatsspoorwegen' (de SS, ook een beetje ongelukkige afkorting trouwens

) en de oorspronkelijk private 'Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij', die door bezuinigingen samengingen in de NS.
Wat echter vooral niet mag gebeuren is de privatisering van het openbaar vervoer. Daar blijken op dit forum nog steeds mensen voor te vinden. Nou, ik maak zelf de gevolgen mee in Nederland en het is inmiddels een kleine ramp geworden. Zowel de dienstverlening van de trein als van de busmaatschappijen holt achteruit. De NS heeft daarbij geen concurrentie, want investeren in de spoorwegen is tegenwoordig veel te duur en niet rendabel in zo'n klein landje. Alleen in het noorden en oosten heeft de NS de treindienst afgestaan aan de regionale busmaatschappijen. In het streekvervoer zijn er in bepaalde provincies wel commerciële ondernemingen (de busmaatschappijen zijn regionaal verdeeld en enkele zijn opgekocht door buitenlandse investeerders), maar vooral op het platteland is de dienstregeling enorm verslechterd. Laatst moest ik ergens in het 'hoge noorden' zijn en toen ik daar weer wilde vertrekken, om een uur of twee 's middags, bleek dat de bus net was geweest en de volgende bus pas twee uur later ging.
Dus de NMBS kan best gesplitst worden en het goederenvervoer zou ook wel geprivatiseerd kunnen worden, maar ga alsjeblieft niet het personenvervoer privatiseren