Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2002, 15:29   #3
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Guderian,
Vind jij de huidskleur of de afstamming of het ras waartoe je behoort, of de plaats waar je toevallig op deze aardkloot wordt geworpen, nu echt zo een belangrijk criterium om te hanteren als basis om mensen zus of zo te behandelen?
Versta me niet verkeerd: mensen zijn niet gelijk. Mensen mogen verschillend behandeld worden al naargelang hun echte noden. Niemand verlangt dat we de éénbenigen een lidmaatschap van de voetbalbond cadeau doen. Maar zo iets toevallig als ras, afstamming etc, mag toch geen aanleding zijn om een mens min of meer kansen te geven? Dat is toch geen essentieel kenmerk waardoor iemand fundamenteel van de ander verschilt? De plaats waar je geboren wordt, bepaald niet je intrinsieke capaciteiten, ze bepaalt enkel de geboden mogelijkheden om ze te ontplooien. En die ontplooiïng gaan wij hier met onze mogelijkheden en middelen die we hebben toch niet in de weg staan? Die gaan we iemand toch niet ontzeggen omdat zijn moeder toevallig barensweeën in een ander land kreeg, of bevrucht werd van een anderskleurige medeplaneetbewoner?
Waar heb ik beweerd dat de feitelijke ongelijkheid en het feitelijke differentialisme binnen de menselijke soort een vrijbrief kan zijn voor discriminaties??? het komt er gewoon op aan de verschillen te respecteren en ze als een rijkdom te aanzien.
Daarom ben ik radicaal gekant tegen bijvoorbeeld rasvermenging.
De mens wordt mee bepaald door zijn afkomst en de basisopvoeding (=cultureel) die hij meekreeg en waarop hij als individu geen greep heeft.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden