Eigenlijk mogen we Dan Brown dankbaar zijn met zijn boek "the Da Vinci Code"
Dit boek is door sommige geliefd en andere gehaat.
De ene vind het zever en de andere gelooft er echt in.
maar het belangrijkste is dat dit boek de discussie over het christendom en de katholieke kerk heeft op gang gebracht.
Nu de macht van de RKK is afgenomen komen er steeds nieuwe feiten aan het licht die een heel ander beeld geven van Jezus en het christendom.
De zoektocht naar de waarheid is nog maar pas begonnen al is het onmogelijk om ooit de waarheid te kennen, hiervoor heeft de RKK en andere machthebbers meer dan 1500 jaar te tijd gehad om vele bewijzen te vernietigen.
En laten we zeker niet vergeten hoeveel bewijzen er misschien al onwetend zijn vernietigd wetend dat een deel van de nag hammadi vondsten zijn gebruikt geweest om een vuurtje brandend te houden.
niet dat we deze oude vrouw dit kwalijk kunnen nemen, ontwetendheid treft geen schuld.
maar niettemin is er al zoveel verloren gegaan dat we eigenlijk nooit de echte waarheid zullen kennen.
maar het feit dat vele op zoek zijn naar de waarheid na de hype van de da vinci code is positief.
en uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken in wat hij wil geloven of niet. in welke theorie hij zich kan vinden en welke niet.
Vele theorieën van de tegenstanders van de RKK zijn gehuld in mystiek en intriges en complot theorieën en geheime organisaties die al dan niet hebben bestaan.
en ik denk dat deze geheimzinnige situatie de mensheid nog meer prikkelt om op zoek te gaan naar nog meer antwoorden.
Of auteurs zoals starbird,baigent en andere gelijk hebben of niet, of hun theorieën steunen op wetenschappelijk bewijs of niet, dat maakt eigenlijk niet meer uit.
Ze hebben reeds gewonnen doordat vele mensen de eens zo heilige bijbel meer en meer als onvolledig en onjuist gaan beschouwen en op zoek gaan naar de waarheid en het ware geloof.
maar de bijbel zal ook echte waarheid bevatten en de bijbel is voor vele een toevlucht van hoop en vrede en rust en in dit opzicht is de bijbel geen slecht boek, alleen had men nooit de waarheid mogen verdraaien of veranderen want stel dat men ooit een wetenschappelijk bewijs vind over afstammelingen van jezus of de ware mens achter de figuur jezus.
Wat voor gevolgen zou dit hebben voor de miljoenen gelovigen van het christendom wiens leven in teken staat voor God en wiens hoop is gevestigd op een eeuwenoude mythe en het geloof in een beter leven na de dood en een verklaring voor alle innerlijke en fysieke problemen?
zelf geloof ik al lang niet meer en ik vind de RKK schuldig van moord op miljoenen onschuldigen burgers maar niettemin moet ik erkennen dat diezelfde RKK ook hun rol hebben gespeeld in de opkomst en welvaart van Europa en dus ook nu mijn huidig leven.
maar wie ben ik om te oordelen.
ik ben en zal blijven zoeken naar de waarheid en ik sta open voor alle theorieën hoe ongeloofwaardig sommige wel kunnen zijn.
het is die zoektocht naar de waarheid die mij uiteindelijk een stapje dichter brengt bij God want net zoals de gnostici geloof ik dat inieder van ons God leeft en dat we elk van ons deze goddelijke status kunnen krijgen.
En kennis zal ons uiteindelijk dichter bij God brengen maar ook vele andere dingen zoals rechtvaardigheid,gelijkheid,vrijheid,waardigheid,m edelijden,respect,dicipline en vooral liefde en het leven naar deze waarden en het juist toepassen ervan zal ons dichterbij brengen naar het goddelijke in ons, naar het goddelijke van de mensen
en tot slot ben ik een zeer grote fan van Dan Brown ondanks wat de critici over zijn boeken zeggen en schrijven.
Hij schrijft in een vlotte duidelijk taal die voor iedereen begrijpbaar is en zelfs weet van de meestal saaie esoterische onderwerpen een boeiend en vlot lezend boek te maken dat de verbeelding prikkelt en dat mensen aanzet tot een zoektocht en vooral dat laatste kunnen niet veel auteurs zeggen ook al mogen ze dan al literaire prijzen en status hebben.
Dan Brown mag dan de umberto eco zijn voor de gewone man, niettemin heeft Dan Brown zijn boek meer teweeg gebracht dan alle boeken van umberto eco samen.
en het is een boek bestaande uit fictie en realiteit maar het voelt aan als de waarheid en is logischer en menselijker en begrijpelijker als de bijbel zelf.
Waarom zou Jezus zijn goddelijkheid verliezen indien hij een vrouw had die maria magdalena noemde en afstammelingen had??
dit zou hem juist nog dichter bij de mensen brengen en hem nog goddelijker maken denk ik voor de gelovigen
|