Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2006, 11:36   #467
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik begrijp best dat wie met zijn hand in de kassa mag, grijpt wat hij kan. Düren is een mooie stad, maar ze ligt in Duitsland. 'Blijven duren' is een schonere stad.
Ik pleit er niet voor dat Kate Ryan bedankt voor de poen. Ik pleit er enkel voor, dat als er subjectieve zaken moeten gesubsidiërd worden (en de burgers hebben het recht om daarvoor te opteren) dat het dan naar de wens van diezelfde burger verloopt. Hij betaalt tenslotte.
Dus draait alles rond de appreciatie "subjectief" versus "objectief"; "vermaak" versus "Algemeen Belang", of hoe filosofie politiek relevant is.

Kunst is een vorm van filosofie, en dus politiek relevant. Politiek doet aan politiek en dus ook aan cultuur.

Louter stellingen als "dat kan mij niet overtuigen" zijn waardeloos, omdat ze wel iets zeggen over jou maar niet over de gemaakte opmerking.

Het is niet omdat, schijnbaar, iets maar enkele mensen ten goede komt, dat het niet van Algemeen Belang is.

Bv een weg tussen Knokke en Brugge, zal ik als Mechelaar misschien nooit gebruiken, maar toch is die van Algemeen Belang. Die is belangrijk voor het goed functioneren van de maatschappij, en daardoor, indirect ook in mijn persoonlijk belang.

Idem voor cultuur.

Een theaterstuk, schilderij of opera die een sterke aanklacht zijn tegen racisme, zijn zo in Algemeen Belang, want in functie van het goed functioneren van de maatschappij. Idem zo met kunstwerken waar mensen inspiratie of troost in vinden.