Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Ik wil toch wel even aanhalen dat het voor sommige landen juist economisch voordelig is om oorlog te voeren, dan kijken we maar eens naar de VS. De VS kan haar economie door middel van een oorlog en de daarbij horende enorme investeringen in de wapenindustrie maar ook in de heropbouw van het bestookte land, zoals nu in Irak gebeurt, terug aanzwengelen. Ik las onlangs nog een artikel waar men stelde dat de economie in de VS een heropleving, of toch op z'n minst een positief effect heeft gehad, door de oorlog.
|
Dat durf ik betwisten. Oorlog komt steeds neer op een grootschalige vernietiging van productiemiddelen. De amerikaanse regering heeft nu inderdaad door de oorlog en de heropbouw een serieus bedrag in de economie gepompt. Maar je kunt natuurlijk ook geld in de economie stoppen zonder daarmee een oorlog te voeren - ik denk aan openbare werken.
Met zulke infrastructuurwerken help je je economie dubbel: je investeert in de economie, en de economie kan tegelijk profiteren van de nieuwe infrastructuur. Dat is beter dan dingen in stukken bombarderen.
|
Door het stuk bombarderen van dingen zorgen ze er ook voor dat er iets moet heropgebouwd worden. Als men dan nog in staat is om dat grotendeels zelf te doen dan zit men natuurlijk ook met zo'n dubbel effect.
Het artikel dat ik gelezen heb stelde toch duidelijk dat de Amerikaanse economie door die oorlog een boost heeft gehad.