Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
. Oorlog zorgt bijna altijd voor een zware economische achteruitgang. En vaak zelfs voor hongersnood. Een land dat langdurig en/of herhaaldelijk in oorlog is, kampt meestal met een aantal grote problemen. Niet enkel valt een economie stil, maar ook de nutsvoorzieningen zijn vaak weg. Bovendien wordt er meer geld gegeven aan militair materieel dan aan initiatieven die een land en haar bevolking terug vooruit helpen.
|
Ik wil toch wel even aanhalen dat het voor sommige landen juist economisch voordelig is om oorlog te voeren, dan kijken we maar eens naar de VS. De VS kan haar economie door middel van een oorlog en de daarbij horende enorme investeringen in de wapenindustrie maar ook in de heropbouw van het bestookte land, zoals nu in Irak gebeurt, terug aanzwengelen. Ik las onlangs nog een artikel waar men stelde dat de economie in de VS een heropleving, of toch op z'n minst een positief effect heeft gehad, door de oorlog.
Dit soort situaties is natuurlijk nog veel gevaarlijker dan negatieve effecten veroorzaakt door oorlog. Hier heeft een oorlog een positief gevolg voor de economie wat oorlog alleen nog maar aantrekkelijker maakt, althans voor het land dat de oorlog "wenst". Dit gaat uiteraard vaak ten koste van het aangevallen land.
Dan heb ik nog een opmerking over puntje3 dat volgens mij ook het belangrijkste gevaar is voor onze economie. In de standaard van vandaag staat er een interessant artikel waar men pleit voor de sanering van de arbeidswetgeving. Dit lijkt mij een perfect voorbeeld van het gevaar dat oorspronkelijk goedbedoelde reglementeringen kan teweegbrengen voor de economie. Uiteraard is niet iedereen happig op aanpassingen in deze reglementeringen.
|
In het geval van de economische impact van de oorlogsvoering is dit inderdaad een opstoot voor de economie omdat de budgetten, die vrijgemaakt werden voor militaire doeleinden, in omloop worden gebracht. Dat is een tijdelijke injectie die niet op korte termijn enige waarde heeft, maar op termijn geen oplossing biedt voor een economische crisis.