Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Waarom zitten die mensen niet in Pakistan ? Is dichterbij en ze hebben daar bijna dezelfde cultuur.
|
Yeah rite. Das al gemakkelijk zeg: wiens schouders kunnen de opvang van vluchtelingen het best dragen denkje: die van de belgen of die van de pakistanen?
Dezelfde cultuur... dat zullen ze daar in pakistan graag horen. Je wilt zelf een immigratiestop doorvoeren, maar je eist tegelijk van andere landen dat ze wél asielzoekers opvangen, omdat ze in jouw ogen dezelfde cultuur hebben - dwz ze spreken allebei een taaltje dat je niet verstaat, en ze hebben ongeveer dezelfde kleur...
Egoïsme, anders niks.
babeth, heb je eigenlijk je eigen onderschrift wel gelezen?
It is wonderful how much time good people spend fighting the devil. If they would only expend the same amount of energy loving their fellow men, the devil would die in his own tracks of ennui.
|
Zoals ik al opmerkte...
bijna dezelfde cultuur. Net zoals wij naar Nederland of Frankrijk of Duitsland zouden kunnen vluchten... dichtbij genoeg voor een redelijk betaalbare terugkeer en niet zover dat we in een compleet vreemde cultuur terechtgeraken waarin onze (mogelijk op den duur opgroeiende) kinderen onze eigen cultuur vergeten en zich bij een terugkeer niet meer kunnen aanpassen.
Mijn onderschrift is trouwens sarcastisch bedoeld. Ik ben nogal cynisch aangelegd en koester al lang geen illusies meer wat de mensheid betreft. Het is wel grappig dat Raf en Wardje mij zo harteloos vinden als ik gewoon de vraag stel waarom die vluchtelingen enkele duizenden kilometers ver geraakt zijn in plaats van hun toevlucht te zoeken bij verwante volkeren. Overigens, wie heeft er onlangs nog Rode Kruis-stickers gekocht ? De Afghaanse vluchtelingen in Pakistan en andere buurlanden krijgen namelijk internationale hulp van organisaties zoals de Verenigde Naties en Unesco (waar een deeltje van ons belastinggeld naartoe gaat, en waarvan de medewerkers ter plaatse trachten de ergste nood te lenigen) en bijvoorbeeld ook de Rode Halve Maan en Artsen Zonder Grenzen. Gul schenken aan de betrokken organisaties kan de aldaar verblijvende vluchtelingen helpen terug te keren met wat huisraad en noodzakelijke artikelen om een nieuw huishouden op te richten. Als je iets goeds wilt doen, zoek dan de websites van die organisaties op en stort een mooi bedrag op hun bankrekening.
En ja, we blijven met een menselijk probleem zitten... want wie bepaalt wanneer een land veilig is om in te wonen en wanneer niet ? De situatie in Afghanistan is nog verre van ideaal maar me dunkt dat er niet meer zo'n direct levensgevaar is voor een brave mens die terug naar z'n huisje wilt. Of is er misschien dat kleine feitje dat er vermoedelijk geen huis om naar terug te keren is ? Goh, dat hebben mijn overgrootouders zaliger ook meegemaakt... gaan vluchten voor "den Duits" tijdens de Eerste Wereldoorlog, 4 jaar lang gekampeerd in Bretagne en bij thuiskomst merken dat ze hun huisje en alles wat erin stond voorgoed kwijt waren.
De vluchtelingen in die kerk willen mordicus hier blijven. Maar wij kunnen in ons klein landje niet lang meer vergaarbak blijven spelen zonder dat de bak overloopt. Dat is geen egoïstische houding, maar een puur praktische en realistische instelling.
Enneeeh... waarom willen die mensen persé hier blijven ? Wat jaagt hun eigenlijk zo'n angst aan ? Niemand die er iets over zegt natuurlijk. Ik zou het wel eens willen weten. Kwestie van begrip te hebben voor hun situatie.