Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2006, 06:56   #3
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Het onderwijs is de spiegel van de samenleving.

Ik heb begrepen dat je een bijzondere interesse hebt voor dit topic, Ingenious. Misschien kan jij me dan helpen bij het interpreteren van die jongste rapport over ons onderwijssysteem door de OESO. Ik heb met een half oor het debat hierover gevolgd in het Vlaams Parlement en daar werd oeverloos geleuterd over de criteria die in de bewuste studie werden gebruikt om de distinctie autochtoon/allochtoon te maken. (slaapverwekkend, al die kronkels van het politiek correcte gewauwel) Ik meen begrepen te hebben dat die distinctie nogal wat zaken op een hoop werden gegooid. Mocht men m.a.w. een ietsje dieper hebben gegraven door een opsplitsing naar nationaliteit (van origine) hebben gemaakt, dan zouden de resultaten wellicht nog een heel stuk dramatischer zijn geweest. Althans, voor sommige allochtone bevolkingsgroepen dan toch... Ik heb dus grote vraagtekens bij de relevantie van dit soort studies; tenminste als ze moeten dienen als beleidsinstrumenten.

Wat je stelt i.v.m. het ondermaats presteren van jongeren uit minder kansrijke milieu's is een rechtstreeks gevolg van onze verzorgingsstaat. Enerzijds legt die vandaag zo'n zware lasten op aan de beroepsactieve bevolking dat ze voor een groot stuk nauwelijks nog tijd (en energie) overhoudt voor het gezin, en anderzijds zorgt het vooruitzicht van een carrière als uitkeringstrekker er ook voor dat veel jongeren (en vaak ook hun ouders) niet meteen wakker liggen van slechte schoolresultaten. Er is immers nog altijd het vangnet van de sociale zekerheid... Een bijkomend aardigheidje is dan nog dat net d�*t systeem de bestaande integratiehandicaps verder uitdiept en op die manier nogal wat allochtonen doet ronddobberen in hun bootje van gesubsidieerd zelfbeklag.

En dan de kers op de taart: de remedie bestaat erin om er nog véél meer geld tegenaan te gooien in de ijdele hoop om de verschillen weg te werken. Meer geld => nog hogere belastingsdruk => nog zwaardere hypotheek op het gezinsleven => nog meer jongeren die het met weinig steun van thuis uit moeten rooien... Begin je de vicieuze cirkel te zien?

We zijn vandaag op meer dan één vlak getuige hoe het bootje van onze alomgeprezen verzorgingsstaat water begint te maken. En in het onderwijs voel je dat gewoon iets sneller dan in andere domeinen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden