Citaat:
als we eens kijken welke factoren bepalend zijn tot welk beroep hij of zij het schopt merken we een complexe mengelmoes aan factoren.
om er een paar op te noemen.
- persoonlijkheid : iemand die niet assertief is zal het niet ver schoppen of toch een moeilijker parcour moeten afleggen
- opvoeding : hoe leren je ouders je omgaan met je studies en dergelijke
- beroep van de ouders : het is wetenschappelijk bewezen dat als je ouders beide arbeiders zijn dat je zelf zoveel kans hebt om arbeider te worden net zoals advocaten ouders hun kind meer kansen kunnen geven om advocaat te worden
- omgevings factor : hoe ziet je vriendenkring eruit, de kennissen van je ouders en zo verder,
- budget : het is logisch dat kinderen van ingenieurs meer budget hebben dan arbeiders kinderen en ook al is onderwijs gratis op papier, het kost ouders nog handenvol geld om hun kinderen iets te laten worden.
wie rijk of veel geld is kan een kind gewoonweg meer kans en mogelijkheden bieden zo simpel is het.
- mogelijke problemen in je jeugd : pedofieli, verkrachting,misbruiken, sterfte van vader of moeder, scheidingen enz. zijn van alle klassen maar als je als arbeiders kind zoiets meemaakt zet dat al direct een dikke streep door je rekening
- volwassenheid ; sommige kinderen zijn sneller volwassen als andere en beseffen sneller het belang van een goede studie in. maar dit heeft niks te maken met opvoeding maar hangt van kind tot kind af.
- kennis en talent : niet iedereen is slim en of heeft talenten, dit is vanaf je geboorte bepaald waarin je goed of slecht bent en of je een talent hebt dat je kunt ontwikkelen
|
Een beetje links? Typisch hoor, alle verantwoordelijkheid afschuiven op iets anders. Je ouders, je genen, de maatschappij, blablabla.
Ik ben hoegenaamd niet assertief, ik had zuiplappen van ouders die geen van beiden een diploma hadden hoger dan lager middelbaar. Ik heb genoeg katten te geselen gehad in m'n jeugd, en ja, ik ga ervoor zorgen dat m'n kinderen een blitzstart kunnen maken, als ze dat willen tenminste.
En zo super getalenteerd ben ik ook weer niet, het enige wat ik doe is niet constant excuses zoeken en alles voor niks willen.
Citaat:
volwassenheid ; sommige kinderen zijn sneller volwassen als andere en beseffen sneller het belang van een goede studie in
|
Tja, er staan genoeg mensen te schreeuwen langs de kant van de weg, maar als 'coole', rebelse tiener vind je die natuurlijk stom en ouderwets, net als de 'nerds' in de klas.
Een mens krijgt meestal kansen genoeg, je moet alleen niet te beroerd zijn om ze te grijpen.