Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Je beroept je hier toch ook op een onaanraakbaar principe, ttz het gelijkheidsbeginsel? als het meerderheidsbeginsel steunt op het gelijkheidsbeginsel, is het dan niet heel natuurlijk om te zeggen dat het meerderheidsbeginsel niet kan raken aan het gelijkheidsbeginsel zonder de democratie op te heffen?
|
Absoluut niet. Ik beroep mij op geen enkel ‘onaanraakbaar’ principe, en ik verwerp radicaal alle verklaringen van onaanraakbaarheid. Voor democratie is niets ‘onaanraakbaar’, ook het gelijkheidsbeginsel niet.
Alles, met inbegrip van de grondslagen der democratie zelf, moet in een democratie tot op de bodem in vraag gesteld kunnen worden.
Indien de mensen het gelijkheidsbeginsel zouden gaan verwerpen, dan zou tevens ook de democratie verdwijnen, zo simpel is dat. Democratie is niet vanzelfsprekend en zij vereist inderdaad, dat voldoende mensen het gelijkheidsbeginsel in het hart (blijven) dragen; zij kan, zoals ik al stelde, enkel tot bloei komen indien ze is ingebed in de cultuur van de Verlichting, waarin mensen bv het vrije denk & spreekrecht, het gelijkheidsbeginsel enz accepteren. Maar je kan mensen per definitie niet
dwingen om iets in het hart te dragen. Integendeel: door zo’n pogingen tot dwang maak je juist onmogelijk wat je (zogezegd) nastreeft. Democratie kan niet leven zonder vertrouwen.
Democratie verdwijnt indien de mensen haar grondbeginselen zouden afwijzen. Maar indien een zelfverklaarde elite de democratie gaat ‘beschermen’ tegen het onbetrouwbare volk, door inzichten zoals het gelijkheidsbeginsel a priopi voor ‘onaanraakbaar’ te verklaren, dan verdwijnt de democratie even goed. Democratie verdraagt zo’n ‘bescherming’ niet; ze kan alleen in volstrekte geestelijke vrijheid opereren. Die volstrekte geestelijke vrijheid moet je toestaan, indien je democratie wil. Je kan er dan enkel op vertrouwen dat mensen de democratie verder zullen willen, en verder zullen ontwikkelen. Vertrouwen is essentieel. Democratie heeft kracht. Ze schiet wortel waar ze met het nodige bewustzijn wordt gewild. En waar ze wortel heeft geschoten heeft ze allerminst de valse ‘bescherming’ nodig door allerhande beterwetenden. Ze zal zelf wel groeien, en zichzelf waar nodig corrigeren.