Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Bon dat krot van mij is ook een echt krot in de zin dat het wel degelijk en zichtbaar wegzakt (barsten in de muren), er komt water binnen bij de bovenbuur door het dak (bij mijj zijn de mueren in de slaapkamer behangloos omdat behang niet meer plakt van het vocht) en nergens brandbeveiliging en oude electrische circuits, de eigenaar heeft alle voorzieningen (keuken, frigo, dampkap) laten defunctioneren en nooit iets vervangen de laatste vijf jaar en de nieuwe eigenaar wil natuurlijk alleen maar afbreken en neemt de resterende vijf of zes maand geen enkele verantwoordelijkheid voor de woonkwaliteit. Maar zijn huur zal hij dan ook maar moeten opeisen via zijn zes advocaten.
Het is niet uitgesloten, dat ik eens ga polsen voor een pro-deo, kwestie van een steuntje in de rug voor huursubsidie en onbewoonbaarheidverklaring.
Het gekke is, dat ik toch weeral vrij hoog sta in de prioriteitslijst voor een sociale woning, tweede of derde, en dat er veel geëmmer zou kunnen vermeden worden door er mij binnen de vier vijf maanden een toe te wijzen. Maar nee, ik zal wel eerst weer eennieuw jaarcontract moeten tekenen voor een onbetaalbare woning en dan na twee of drie maanden een contractbreukvergoeding daarop moeten betalen om in een sociale woning te kunnen intrekken.
Ik heb trouwens al eens met mijn allerlaatste geld een contractbreukvergoeding betaald van 22000bf in 96 toen ik wegens ontslag en geldgebrek mijn appartement moest verlaten en tijdelijk dakloos werd en zelfs niet op noodopvang kon rekenen. Ik ken dat soort klappen van de zweep...Ik ben toen wel tijdelijk naar het buitenland verdwenen.
|
Ongeveer hetzelfde scenario heeft zich afgespeelt bij de persoon die ik als voorbeeld gaf.
Nu zo een advocaat dat doet wonderen in zulke zaken hoor. Met de stempel van hem onder de brief krijg je meteen een gans andere en vriendelijke toon, dus doen zou ik zeggen.
Komt daar bij als het onbewoonbaar is mogen ze "denk ik" u geen huur meer aanrekenen in de tijdspanne tussen de herstellingen, dus op die tijd zal u wellicht al iets anders hebben ook. Het kan wel zijn dat de huur inmiddels op een geblokkeerde rekening moet staan, maar zulke zaken moet je aan de jurist eens vragen natuurlijk.
Kijk ook eens op uw verzekeringen of u niet toevallig recht hebt op "gratis juridische bijstand", velen hebben dat maar weten het zelf niet.
In dat geval zou u via uw polis mogelijks een advocaat kunnen gebruiken.