Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Buiten nu blijkbaar Indonesie, kan U me even vertellen in welke moslimlanden besnijdenis verboden is?
Ik heb NERGENS beweerd dat het een islamitisch gebruik is, (zevenendertigste keer) maar wèl dat vele (n.a.) moslims zich beroepen op hun heilige teksten om het wèl te doen, alhoewel Edina e.a. poco's willen blijven beweren dat die heilige teksten in feite bullshit zijn.
Ik heb evenmin beweerd dat niet-moslims in die bepaalde Afrikaanse landen hun kinderen nooit laten besnijden: zij beroepen zich evenwel NIET op hun religie maar op culturele gebruiken.
Kan U me trouwens voorbeelden geven van moslims die hun dochters laten besnijden en zich daarbij menen te moeten beroepen op hun pre-moslim animistische religie?
|
Er zijn al een paar afrikaanse landen die een verbod uitgevaardigd hebben. In somalie is een fatwa uitgesproken tegen vrouwenbesnijdenis.
Brengt allemaal weinig op, zolang de plaatselijke gebruiken, en de mening van de lokale bevolking ter plaatse niet veranderen. Er zijn al afrikaanse regeringen die het verbod dode letter laten onder druk van de bevolking, of om de ene stam (besnijders) niet te stigmatiseren tov andere. Zolang je niet wil inzien dat daar het probleem zit, en niet bij een godsdienst of een overheid, ben je niet eerlijk bezig. Zolang moeders hun dochters verplichten om het te ondergaan, zolang mannen eisen dat vrouwen besneden zijn, zolang zal het blijven bestaan. Ondanks wetten en fatwa's. Zolang je geloof als oorzaak ziet van, en niet als rechtvaardiging voor diegenen die het willen, heb je het probleem niet echt door denk ik.
Maar er is hoop, het gaat langzaam achteruit. Het aantal besneden vrouwen neemt af met hun leeftijdsgroep (vastgesteld bij genecologische onderzoeken in ziekenhuizen). Door campagnes worden zowel ouders als kinderen gewezen op het idiote van de ingreep, en het gevaar voor gezondheid en kinderwens. In sommige landen lopen meisjes weg, of worden weggestuurd om hen te onttrekken aan deze rituelen.
Heb ik het juist voor dat een vlucht hiervoor niet de erkenning "vluchteling" geeft in Belgie ?
Anders nog iets voor een politieke actie van het VB. Je kan het niet tegelijk ontoelaatbaar vinden, en de vluchtelingen hierdoor niet opnemen. (denk ik toch).