Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2003, 14:35   #71
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Op de cijfers na een juiste beschrijving van het probleem. U hebt blijkbaar nooit in een niet communistisch land gewoond, maar enkel in Belgie, waar onderwijs en gezondheidszorg quasi gratis zijn. Maar hoe juist uw beschrijving is, u hebt verkeerde en zeer oneerlijke oplossing. De oplossing ligt in het afbouwen van dat sociale zekerheidsstelsel. Op die manier staat u zelf in voor uw centen en hoeft u zich niet druk te maken over de afghaan die hier rondwandelt op zoek naar werk, noch over de waal die zogezegd uit uw zak komt eten.
In een communistisch land zijn veel zaken overigens 'gratis', maar de gezondheidszorg ed verkeren er in een erbarmelijke staat. Uiteindelijk zijn de mensen er slechter af en is het communistisch model altijd gedoemd te mislukken. De voorbeelden zijn legio.

Wat u zegt is dat het sociaal zekerheidssysteem moet afgebouwd worden ofwel dat we een streng en egoïstisch, maar rechtvaardig beleid moeten voeren opdat we het sociaal zekerheidssysteem tot op zekere hoogte kunnen behouden.

In deze maatschappij zitten er nu éénmaal teveel mensen die niets bijdragen aan het sociale zekerheidssysteem maar er onterecht van genieten. Let op, ik spreek hier uitsluitend over werkonwilligen, belastingsontduikers en zwartwerkers.

Andersom zijn er mensen die veel bijdragen, maar niet kunnen genieten van het zekerheidssysteem omdat ze officieel net iets te veel verdienen.

Het is onverantwoordelijk om in zulk klimaat een alles-is-gratis-en-ook-voor-derden beleid te voeren.

Voor het overige acht ik me gelukkig dat ik geboren werd in een regio die tot hiertoe stabiel en welvarend is. Anderzijds *zou* ik me kunnen beklagen (maar dat doe ik niet!) waarom ik niet als een Onassis of in Brunei geboren ben.