Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nom@d
Bron :15-7-2003 De Gelderlander :
|
Omtrent de kerncetrales is al veel zever verteld. Even een paar dingen rechtzetten.
(For the record, ik ben voor het gebruik van kernenergie, wegens gebrek aan alternatief. Maar ze moeten wel eerlijk blijven.)
"Dat Agalev geen deel meer gaat uitmaken van het nieuwe Belgische kabinet spijt Electrabel allerminst. "Het was een dogmatische beslissing", wordt gezegd. Electrabel wil het besluit van het vorige Belgische kabinet bij de rechter aanvechten."
Dogmatische beslissing? Niks van, bij de bouw van Doel I en Doel II is berekend dat zij maar zoveel (30 ofzo) jaar veilig kunnen zijn. Deze veiligheidsperiode is ondertussen verstreken, maar Electrabel heeft mits enkele maatregelen een verlenging van de licentie gekregen. Het feit dat deze kerncentrales binnenkort weg moeten heeft niets te maken met Kyoto of andere milieu overwegingen. Deze reactoren moeten weg OMDAT ZE VERSLETEN zijn. De Doel 3 en 4, die nieuwer zijn gaan volgens mij gewoon blijven functioneren, reken daar maar op.
"Het is de goedkoopste vorm van elektriciteitsproductie. Inclusief de ontmantelingskosten van de centrale en de berging van het radioactief afval," zegt Patrick Moeyart, die verantwoordelijk is voor de werking van Doel.
Hij zegt er wel niet bij dat Electrabel die bergings en ontmantelingskosten niet hoeft te betalen, MAAR DE DE BURGER!!! Bij de bouw van de centrales is Electrabel zo slim geweest op een overeenkomt te maken zodat de Belgische staat voor alle verwerkingskosten voor afval opdraait. Dus electrabel zit mooi dikke winsten te maken op de goedkoopste energievorm die er bestaat, terwijl de dure verwerkingskosten door u en ik worden betaald.
Als je rekening houdt dat zwaar radioactief afval 3000 jaar moet liggen, en licht radioactief afval enkele eeuwen, dan weet je wel dat het een ongeloofelijk dure bedoening is, al kan je alle kosten nu nog niet weten.
"Alle afval van de Belgische kerncentrales over honderd jaar gerekend past op een voetbalveld van zes meter hoog."
Ik betwijfel dit, ik ga dit nog eens opzoeken (heb er ooit een verhandeling over gescreven). Volgens mij heeft ie het alleen over zwaar radioactief afval. Elke kernreactor heeft je een 'warme' zone, d.i. de zone waar er een minieme kans bestaat om besmetting, itt de 'koude' zone. Deze zone heeft de grootte van een fabriekshal, en daar is constant volk aan het werken. Als je weet dat elk papiertje, al het water dat gebruikt om te wassen, elk stuk gereedschap, kledingstuk of onderdeel dat in de warme zone is geweest werwerkt wordt als licht radioactief afval, dat kan het gewoon niet dat je dat op 1 voetbalveld krijgt.