Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
"We zijn meertalig" is erg relatief. Sommige Vlamingen zijn meertalig.
Wat is het probleem daarmee? Wanneer Vlamingen zich voortdurend richten naar de taal van een anderstalige, moeten ze niet komen zeuren dat het Nederlands bedriegd wordt. Zo blijven de anderstaligen gewoon bij hun taal, en hebben ze geen stimulans om Nederlands te leren.
|
[FONT=Verdana]*Geeuw*[/FONT] Er al eens aan gedacht dat dit misschien komt door dat het Nederlands 150 jaar de taal van de boerkes was en het Frans van "
[FONT=Verdana]le beau monde[/FONT]". Het minderwaardigheidcomplex zit er nog dik in bij vele Vlamingen. Hoeveel durven er Nederlands spreken in Brussel? Ik wel, maar het doet mij dan ook geen zak dat een Franstalige mij als een stuk stront bekijkt als ik hem om een tramkaartje vraag.
Citaat:
"Leuzes intersseren me niet. De realiteit is dat Veel Vlaamse academici in het Engels publiceren. Dat is een even groot gevaar voor het Nederlands als verfransing. Dat is het punt (een van de) waarom de stelling in de titel geen steek houdt.
|
1) Vele Vlamingen hebben een afkeer van het Frans gekregen.
2) Engels is de wereldtaal
3) Engels is makkelijker dan Frans
Citaat:
De Franstaligen in de rand zijn misschien zelfs geen Belgen.
|
Dat is best mogelijk, maar de dag dat Vlaanderen onafhankelijk is gaan ze vast sneller Engels spreken. Misschien gaat u nu zeggen, ja maar Engels is geen Frans. Op dit moment is Engels een kleiner kwaad dan het Frans in de Vlaamse contreien.
Citaat:
Waarover het gaat is dat de kennis van het Nederlands minder verrijkend is dan de kennis van Frans, Spaans of Portugees. Frans is in Europa nu eenmaal lang dé taal van de hegemonie geweest. Wie Nederlands wil leren, moet dus extra gemotiveerd worden.
|
De taal van de hegemonie? Latijn is dat ook nog geweest. Meer kans op een betere baan is toch een goede motivatie of niet?
Citaat:
Ik ken genoeg Fanstaligen die geen Nederlands durven spreken.
|
Ik ken er die dat wel doen en die beter hun snavel dicht zouden moeten houden. Nochtans worden ze goed genoeg betaald om de taal perfect onder de knie te hebben.
Citaat:
Daar is geen enkele garantie voor. Veel van die "stappen" zijn nu al mogelijk.
|
Echt waar?
Citaat:
Wie zegt zelfs dat Brussel bij Vlaanderen zou horen? West-Berlijn behoorde ook tientalle jaren tot West-Duitsland.
|
Eh...nu kan ik eventjes niet volgen. Welke kattenkorreltjes eet u?
[FONT='Times New Roman'][/FONT]