Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2006, 18:42   #75
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als ik een Franse of een DUitse film verkies boven de Amerikaanse pulp, ben ik dan een fransikjon of een pro-Duitse collaborateur?
Wat een kromme vergelijking. Ik reageerde gewoon op de dreigende verengelsing die Pelgrim ziet opduiken. Voor de rest respecteer ik ieders voorkeur en ik hoop van jou hetzelfde.
Citaat:
De verengelsing kent een volledig identiek patroon aan de verfransing. Eerst wordt de elite verengelst. Academici, bedrijfsleiders, enz... vinden het leuk om onder elkaar Engels te praten. Dan geeft hen het gevoel dat ze beter zouden zijn dan dat 'Vlaams gepeupel'.
Dan proberen ze het op te dringen aan de grote steden. De verfransing brak vooral door in Brussel. Dat zien we ook bij de verengelsing: het kankergezwel van de Europese wijk. Als we niets doen, zal Brussel er binnen 5 jaar even erg aan toe zijn als Amsterdam: daar is het Engels naast het Nederlands de tweede voertaal in het centrum.
Wanneer die taal doorbreekt in de grote steden, probeert ze de kleinere steden te beïnvloeden. Gelukkig hebben we de verfransing van Gent, Antwerpen,... kunnen tegenhouden. Na de kleinere steden is het platteland aan de beurt.
De twee zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken. Het was de bedoeling van de Belgische Staat het Nederlands uit te roeien in alle geledingen van de bevolking, zowel onderwijs als contact met de overheid, rechtspraak, politie en noem maar op. Dat hiervoor in trappen gewerkt werd zoals je suggereert is een sprookje. Het was de beuk erin. Dit resulteerde in de vorming van een franstalige Vlaamse "elite", begoede burgers dus die de mogelijkheid hadden verder te studeren, een middenstand die wat Frans brabbelde en voor het grootste deel de gewone man die het arm Vlaanderen vormde en de pineut was van de verfransingsmachine.

Dit vergelijken met de verengelsing is absurd. Waar ik me tegen verzet is het feit dat in onze hogescholen bepaalde cursussen in het Engels worden gegeven, door Vlaamse professoren dan nog, om zogezegd de internationale uitstraling te vergroten. Ook dat is absurd, ik ontken dit absoluut niet. Maar dat in grote ondernemingen, meestal multi-nationals, het Engels een dominante rol in de contacten met het buitenland is onvermijdelijk. Wat nog niet betekent dat kaderleden onder elkaar Engels moeten gaan praten. Dat gebeurt trouwens niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden