Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Voor wie het niet zou beseffen, atheïsme is eveneens een geloof. Je gelooft immers, zonder enig wiskundig of empirisch bewijs geleverd te hebben, dat er geen God of goden zijn. Je neemt op geloofsbasis aan dat er na dit leven niets is.
Enkel agnosticisme is geen geloof: je stelt dan gewoon dat je niet weet wat er na dit leven is en dat je geen opvatting hebt over een opperwezen of Grote Intelligentie die achter dit leven zou moeten steken.
|
Hierbij mijn antwoord dat ik tot in den treure toe dien te herhalen. Sommigen willen het echt niet snappen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Niet geheel correct. Veel mensen denken dat atheïsme overeenkomt met het "geloof dat er geen goddelijk wezen bestaat" Het is net omgekeerd : "het ontbreken van een geloof dat er een goddelijk wezen bestaat".
Het eerste wordt ook wel eens het 'zachte' atheïsme genoemd - min of meer vergelijkbaar en/of inwisselbaar met agnosticisme - het tweede wordt het 'harde' atheïsme genoemd.
Tussen het zinnetje : "ik geloof dat er geen god(in) bestaat" en het zinnetje : "ik geloof niet dat er een god(in) bestaat" is er een hemelsbreed verschil in nuance.
Jij bent de mening toegedaan dat atheisme ook een soort van geloof is. In het eerste geval heb je min of meer gelijk, in het tweede geval echter niet.
|
Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 juni 2006 om 08:31.
|