Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2006, 09:56   #174
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
U maakt, vind ik, een heel verstandige analyse, buiten deze laatste opmerking. In het begin zegt u dat Vlaanderen pas in de 19de eeuw als natie is ontstaan, maar hier zegt u dat België steunt op 2 landsdelen. Maar als Vlaanderen dan in de 19de eeuw is ontstaan (na het ontstaan van België), waar komt dan de steun vandaag voor België in 1830?
En Frankrijk werkt nog steeds. De recente crisissen hebben niets met het unitaire karakter van de Franse staat te maken.
In Frankrijk is zware repressie gevoerd, weet je. Trouwens, ga op Corsica maar eens vertellen dat Frankrijk tof is. Ik heb je al verteld dat er ook een Minister van Taal is, die er op moet toezien dat de enige taal die geleerd wordt standaarfrans (Parisien) is. Hetzelfde geldt voor Wallonië, waar het Waals plaats moest maken voor het Frans. D�*t geeft aan waarom er een Belgisch karakter was voor 1830. Onder de korte Franse overheersing was een flink deel ambtenaren en leden van de heersende macht omgevormd tot Fransgezind of gewoonweg uit Frankrijk afkomstig. Na de nederlaag van Napoleon zochten vele bannelingen hier steun bij de "Franse partij" - zoals die toen bekend stond - met een Gendebien op kop. Na de juli-revolutie in Frankrijk kwamen daar een hoop Bourbonnisten bij.

De omwenteling van 1830 was even anti-Vlaams als dat ze anti-Waals was. Dat Vlaanderen en Wallonië toen nog niet als geheel bestonden of als twee hele culturen werden bekeken, heeft daar ongetwijfeld aan meegewerkt. Ik ben eens benieuwd of, mochten beide landsdelen toen even geprofileerd zijn dan nu, die omwenteling mogelijk was geweest. Maar ik denk niet dat normale mensen, volwaardige burgers, nu, het aanvaardbaar zouden vinden als mensen uit andere landen hier plots de heersende macht zouden uitmaken. De tactiek na 1830 was eenvoudig. Het Waals werd uit de scholen en de huizen verdreven. De grenzen van het land werden volledig bepaald door willekeur. Zo kwam de splitsing van Luxemburg precies op de grens zoals ze nu is, omdat Nothomb (een goede staatsman, geef ik toe) toevallig in dat dorpje daar was geboren en het toch niet kon dat zijn geboortedorp niet in België zou liggen, &c.

Dat gehele gedoe hier is gemaakt, en dat vormt de problematiek.