Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2006, 11:33   #54
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij gaan veel Irakezen er echt niet beter van worden omdat zoals ik al zei die verdeeldheid door andere staten misbruikt zal worden en de natuurlijke rijkdommen verdeeld zullen zijn. Verder zou het sektaire karakter van de drie staten wel eens tot meer sektair geweld de aanleiding kunnen geven daar er nu eenmaal niet meteen grote homogene sjiietische, soennitische en koerdische regio's zijn en er ook een ongelijke verdeling van de vroegere welvaart zal zijn. Ik denk trouwens niet dat een meerderheid van de Irakezen daar meteen warm voor lopen daar deze sektaire drie-scheiding tot voor enkele jaren nog niet zo'n grote rol speelde in hun leven en er toch ook nog wel ergens een Iraaks nationalistisch gevoel aanwezig is. Zie bijv. naar Al Sadr die het sektair geweld afkeurt en de strijd tegen de bezetter als voornaamste opdracht voor de Irakezen ziet, en toch geen kleine aanhang heeft. En na de aanslag in Samarra bijv. kwamen er van alle strekkingen mensen op straat uit solidariteit en uit protest tegen het sektair geweld. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het vooral enkele milities (sommigen gesteund of opgezet door de bezetter, andere door Iran) zijn die een sektarisme trachten door te drukken. Ook in het politieke landschap krijgt sketarisme veel bijklank omdat de bezetter dat enerzijds goed uitspeelt, toelaat en propageert (zie grondwet en toegelaten partijen) om er zelf van te profiteren, Iran aan de andere kant ook wel enige invloed tracht uit te oefenen en er inderdaad vnl. bij de Koerden wel een roep naar meer autonomie is.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 juni 2006 om 11:35.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden