Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2006, 08:07   #109
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Maar zoals Guust Flater zou zeggen : "Nou moe", zijn we behoorlijk afgedwaald van de openingsdraad. Vandaar dat ik de vraag nog eens herhaal :

Niemand wordt als gelovige geboren, iedereen is als het ware een onbeschreven blad. Vandaar mijn stelling dat godsdiensten perfect inwisselbaar zijn en totaal afhankelijk zijn van toevallige factoren.

Iemand commentaar?
Ik denk niet dat alle godsdiensten totaal afhankelijk zijn van toevallige factoren zijn. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat indien de godsdienstkeuze van een persoon op louter toevalligheden berust, de grote wereldgodsdiensten (wat hun aantal gelovigen betreft) wereldwijd verspreid zouden zijn.

De kans dat de aanhangers van slechts 2 godsdiensten (christendom en islam) bijna de helft van de wereldbevolking uitmaken, is zo klein dat de er meer achter de godsdienstkeuze van mensen zit dan enkel toevallige factoren.

Daarnaast is de boodschap van verschillende godsdiensten fundamenteel verschillend. Waar men ook ter wereld mag wonen en in welke omstandigheden dan ook, als men zich werkelijk aangesproken voelt door de boodschap van een bepaalde godsdienst zal men zich tot die godsdienst bekeren.