Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2006, 14:11   #114
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik weet dat er verschillende kerken/stromingen bestaan binnen zowel het christendom als de islam. Over de islam kan ik niet veel zeggen, maar de verschillende kerken binnen het christendom hebben allemaal dezelfde basis, nl. het geloof in de verrijzenis van Jezus Christus. Daarin verschilt het christendom fundamenteel van alle andere godsdiensten. Vanwege dat specifieke geloof in Christus ben ik van oordeel dat, ondanks de verschillen tussen de christelijke kerken, men weldegelijk kan spreken van 1 godsdienst.

Het christendom is over gans de aarde verspreid en in de meest uiteenlopende culturen kan men christenen vinden. Dat zou volgens mij niet het geval zijn indien culturele achtergrond een doorslaggevende factor is.
In elke samenleving vindt men ook joden, moslims etc. Zoiets komt door een interculturele uitwisseling, maar ook door diaspora, oorlogen, volksverhuizingen etc. door de eeuwen heen. Het gaat hier weldegelijk over culturele verspreiding van het Christendom. Een religie die trouwens in het oosten ampers is verspreidt (toch zeker niet voor de grote ontdekkingsreizen in de 17de en 18de eeuw en de koloniale expansie in de 19de)