Discussie: VRT terug BRT
Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2006, 15:35   #12
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Waarom zijn ze dan wel typisch Belgisch, maar niet Vlaams?
Als ik uitga van de voormalige unitaire staat, waarin alle bevoegdheden op nationale ministeries ware geschikt, vind ik dat de staatshervorming uitsluitend die bevoegdheden had mogen overhevelen die strikt noodzakelijk zijn voor het zich laten respecteren van Nederlandstalig België (= "Vlaanderen", eigenlijk een verkeerd gekozen naam, want Vlaanderen is het gebied ten westen van de Schelde).

Alles wat algemeen is, is Belgisch, enkele uitzonderingen zijn Vlaams omdat ze op Wallonië geen betrekking hebben.

Ik denk aan taalzaken en bescherming van het Nederlands. Onderwijs, alhoewel dat ook met twee kabinetcheffen of Staatssecretarissen zou kunnen. Zeevisserij. Financies, met beperking tot de specifiek Vlaamse gelden. (een raad of regering krijgt altijd met geldzaken te maken)

Bosbeheer zou dan misschien weer kunnen als specifiek Waalse bevoegdheid.

Onderwerpen als arbeid, economie, gezondheid, welzijn, verkeer, buitenlandse betrekkingen, media, energie, ... zijn onderwerpen van algemeen Belgisch belang, en horen daarom thuis in een nationale regering.

De Staatshervorming dient vooral politiek eigenbelang wegens de spontane vermenigvuldiging aan politieke ambten.

Vlaamse ministeries zijn dan ook weggesmeten geld.

Ook noodzakelijk: de afschaffing van 11 juli als Vlaams-Nationalistische feestdag. Als Vlaanderen dan toch wil vieren, zou het beter de dag nemen dat het onderwijs in Vlaanderen Nederlandstalig werd, of de dag dat het eerste tweetalig Staatsblad verscheen of zoiets, ipv van die achterlijke vendelzwaaierij, die eigenlijk alleen betrekking heeft op de provincies Vlaanderen, en niet op Nederlandstalig België.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 4 juni 2006 om 15:36.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden