Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HaRdCOREhARMREdUCER
Ok laten we de aanpak waar je wel achter kan staan dan eens uit de doeken doen. Je gaat volledig akkoord met een harde maar realistische aanpak naar drugs toe.
Wat maakt dat je bij jezelf zegt: "dit lijkt me nu eens een realistische aanpak", "hiermee ga ik akkoord".
Vertel, wát vind je een realistische aanpak?
|
Dealers uiteraard hard aanpakken. Drugsbezit moet strafbaar zijn, anders gaan dealers gewoon zeggen dat ze verslaafden zijn. Drugsgebruikers kun je, in mijn ogen, meestal onderverdelen in drie groepen.
(1) De conformist: gebruikt drugs onder groepsdruk zonder dat hij gedwongen wordt door die groep, meestal mensen uit groep (2). Dit is aan te pakken door preventie (met bewustwordingscampagnes bv) en repressie. Ik denk ook dat repressie bij deze groep het effectiefste is.
(2) De gewone gebruiker: gebruikt occasioneel drugs zonder zichzelf daarmee kapot te maken. Voor dit aan te pakken uiteraard een repressief luik met vervolging bij drugsbezit en -gebruik wanneer de persoon hierop betrapt wordt. De gebruikers moeten echter ook duidelijk gemaakt worden dat zij zichzelf hiermee kapot maken en moeten de kans krijgen op een behandeling om volledig af te kicken.
(3) De problematische gebruiker: een persoon die totaal verslaafd is en niet meer kan zonder drugs. Repressief werken is hier zeer moeilijk tot onmogelijk. In de eerste fase zal deze persoon een verplichte afkickbehandeling moeten volgen met de nodige extra begleiding daarna (om zijn of haar leven terug op orde te krijgen bv). Het repressieve luik kan hier enkel dienen om de behandeling en begleiding verplicht te maken.
Uiteraard moet je hiermee rekening houden dat ik hier het woord "drugs" nogal ruim interpreteer. Een behandeling en aanpak tegen cannabis zal verschillen van één tegen cocaïne of heroïne of LSD of.... .
Een volledige repressieve aanpak zal nooit werken aangezien je symptomen wegneemt (overlast door problematische drugsgebruikers) en niet de verslaving zelf aanpakt.