De bedoeling is dus vormen van belastingen vinden om de belasting op arbeid te verlichten. Het belasten van braakliggende gronden vind ik een slecht idee - er is nood aan braakliggende terreinen als een soort natuurlijke reserv e. Leegstaande woningen /kantoorpanden is al iets anders. Maar ik denk dat dit toch geval per geval nader onderzoek behoeft. Kan dit niet opgelost worden door het kadastraal inkomen te herzien ?
Kunnen de belastingen niet vereenvoudigd worden door inkomen gelijk te belasten ?
Tel al Uw vormen van inkomsten op en neem een % volgens belastingschalen en klaar is kees. Nu heeft iemand met een laag inkomen uit arbeid maar een groot inkomen uit een woning die hij verhuurt, inteeresten op aandelen, gronden die hij verpacht enz..
een lage belasting te betalen tov iemand die evenveel verdient maar zijn ganse inkomen uit arbeid betrekt. Ik denk dat dit het becijferen waard is want dan moeten om fraude te voorkomen de belastingschalen onherroepelijk verlaagd worden.
In één operatie zou men dan tegelijk de bijdragen voor de rsz kunnen fiskaliseren maw ook de interest en huurinkomsten zouden aan dezelfde schalen moeten bijdragen voor pensioenen, ziekte, werkloosheidsverzekering en dies meer. Vermits ook de zelfstandigen dezelfde belastingschalen te betalen hebben kan meteen ook die bestaande ongelijkheid weggewerkt worden.
Het enige nadeel van het systeem : uiterste fraudegevoeligheid moet
streng bestreden worden gelijke belasting = rechtvaardige belasting
geen uitvluchten meer om fraude te vergoelijken.
Door vereenvoudiging zal ook de controle gemakkelijker zijn de klacht dat er onvoldoende belastingpersoneel is worden minder.
& indien dit werkelijk een meeropbrengst met zich meebrengt kunnen het aantal belastingsschalen misschien ingekrompen worden , een negatieve belasting zou de rompslomp van ocmw uitkeringen inkrimpen - de sociale staat wordt efficiënter...
|