Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2006, 02:50   #105
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Bedrijven komen onder arbeiderscontrole. Degenen die produceren maken er de dienst uit, niet degenen die alleen maar de winsten komen afromen en verder niks geven om het bedrijf of om wat er gemaakt wordt. Voor hen is het toch allemaal hetzelfde, om het even wat er gemaakt wordt. Als ze morgen met veters meer kunnen verdienen dan met auto's, dan investeren ze in veters.
Dit is een goed voorbeeld van een fout die vaak in linkse kringen wordt gemaakt: het aanzien van de arbeiders als voornaamste slachtoffer van de maatschappij (en dus van de staat), dit is ronduit discriminerend tegenover de rest van de bevolking. Het onderscheid tussen arbeider, bediende en zelfstandige is niet door de mensen gemaakt, maar door de staat.

Bedrijven moeten onder mensencontrole komen, mensen die zich bewust zijn van hun waarde en hun bijdrage in het bedrijf en de enige manier om die bewustvorming te creëren is in een maatschappij waar een arbeidscontract een contract is tussen werknemer en uitbetaler zonder staatsbemoeienis. Cut out the middle man. De staat heeft zich niet met de economie te moeien.

Directeurs en arbeiders verschillen niet van mekaar voor een bedrijf in de zin dat ze beiden mensen zijn die handelingen verrichten die de productie van een bedrijf bevorderen of verslechteren. Als bepaalde mensen in een bedrijf het niet eens zijn met de handelingen van andere mensen in een bedrijf dan kunnen ze in een libertarische staat voor zover het de staat aangaat alle vormen van protest gebruiken zolang ze maar geen schade aan iemands persoon of iemands eigendom berokkenen. De staat heeft zich niet met de economie te moeien. Pas in zo'n bedrijfscultuur zal geleidelijk aan meer en meer duidelijk worden voor de personen die erin werken waar hun waarde ligt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
De structurele werkloosheid zal worden opgelost door de arbeidstijd te verkorten en door het werk onder vele handen te verdelen, zodat er minder gewerkt moet worden. Nu zit men in een totaal andere situatie: een deel van de mensen werkt te hard, een ander deel wordt veroordeeld tot nietsdoen op straffe van verlies van uitkering.

Wat er vooral in de plaats moet komen is een andere visie op de mens. Nu wordt de mens vooral ingeschakeld in een persoonlijkheidsindustrie, waar hij/zij bepaalde persoonlijkheidskenmerken moet cultiveren om de kapitalisten te plezieren. Daardoor raken de mensen hun eigen identiteit steeds meer kwijt. Daar zou een einde aan gemaakt moeten worden. Een persoon is meer dan een produkt, dat zichzelf moet gaan aanprijzen en verkopen.
Niet iedere job kan door elke persoon worden uitgevoerd, ik denk niet dat mensen onderling zomaar inwisselbaar zijn.

Ik vind ook niet dat de mensen moeten worden ingeschakeld in een massa-industrie (wat jij eigenlijk vooropstelt) waar de staat gaat bepalen welke goederen er geproduceerd gaan worden. Volgens mij moet de burger zelf kunnen beslissen wat hij wil gaan produceren, wederom cut out the middle man.

En tuurlijk is een persoon meer dan een produkt, dat zichzelf moet gaan aanprijzen en verkopen, maar in jouw visie is de persoon een machine waarvan de staat gaat bepalen wanneer ie opstaat en hoeveel en welk merk batterijen hij krijgt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Wat er goed is aan een idee kun je behouden. Maar kapitalisme is als idee binnenkort ook voorbijgestreefd denk ik zo. Na de val van het bureaucratisch stalinisme zal ook het kapitalisme zichzelf moeilijker in stand kunnen houden. Daarbij zal men gedwongen zijn om de geldzucht op te geven, aangezien ze verwoestend is voor mens en dier (en de hele planeet). Op termijn zal dat wel blijken. En eerder vroeg dan laat.

Ik weet, we proberen, maar we geven niet op. We geven NOOIT op.
Ik denk dat je idee van wat kapitalisme is niet hetzelfde is als mijn idee van kapitalisme. We hebben namelijk nog nooit een open vrije markt markt gehad, toch wel een basisvereiste voor mij om van een kapitalistisch systeem te kunnen spreken.
netslet is offline   Met citaat antwoorden