Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet
Waarom moet een arbitrair gekozen groepje burgers mee beslissen? Zij hebben toch totaal niets te maken met de misdaad?
Het is maar een idee hoor, maar zou het bij wijze van experiment niet interessant zijn om 1/3e verwanten van de dader, 1/3e verwanten van het slachtoffer en 1/3e ooggetuigen te laten beslissen over de schuldvraag?
|
Ik ben tegen jury's. Die zijn een belediging voor het gehele rechtstelsel.
Citaat:
Hier ga ik volledig mee akkoord.
|
Tof.
Citaat:
Je hebt dus het recht die maat van een ander te eisen, die de ander van jou heeft opgeëist.
|
Inderdaad, lijkt me redelijk logisch. Je hoeft dat wel niet te doen. Persoonlijk ben ik tegen de doodstraf, dus zal ik die nooit eisen.
Citaat:
Dat is niet wat er gebeurt bij moord. Het slachtoffer is niet meer beschikbaar dus wordt deze vervangen door zijn directe naaste. Dan zou de directe naaste, pakweg de vrouw van het slachtoffer wel kunnen eisen dat de levenspartner van de moordenaar vermoord wordt (want dat is wat haar is aangedaan), maar niet dat de moordenaar vermoord wordt.
|
Euh, neen. Dat is bizar.
Citaat:
Het probleem dat hier stelt is dat het slachtoffer niet meer beschikbaar is en er dan maar van overheidswege (dankzij wettelijke bepalingen) een directe naaste wordt aangeduid. Dit kan tot absurde situaties gaan leiden zoals bv. wanneer een kind vermoord is waarvan de vader best een afkoopsom wil aanvaarden maar de moeder niet, waardoor dit leidt tot een scheiding tussen hen beiden. Wie van hen mag dan de strafmaat bepalen?
|
De ouders samen. Je moet keuzes maken in het leven.
Citaat:
Als iemand een ander zijn echtgenote vermoordt dan mag de weduwnaar de strafmaat pas opeisen volgens je redenering als het slachtoffer aanvaard wordt als een deel (bezit?) van de weduwnaar, of zie ik dat verkeerd?
|
Niemand kan het bezit van een ander zijn. Ik begrijp de vraag niet goed.
Citaat:
Wie bepaalt er trouwens wie het recht heeft om mijn dood op te eisen? Wordt dit door de staat gedaan of kan ik daar misschien een contract voor opstellen?
|
De naaste verwant. In een koppel is dat de wederhelft, anders naaste familie of wie ook in een contract zou aangesteld zijn.