Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2006, 12:17   #41
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Irak was niet het toppunt van democratie, dat is zo. Er viel vanalles te zeggen over het gebrek aan respect voor mensenrechten, respect voor democratie, etc. Maar die argumentatie gaat nog veel meer op voor sommige van de VS hun best vrienden als Saoudi-Arabië, Pakistan, Koeweit, enz.
Bovendien was Irak een stabiel land, was er geen sprake van tientallen doden elke dag, was het een seculier land waar vrouwen dezelfde rechten hadden als mannen, waar homoseksualiteit getolereerd werd, waar men niet noodzakelijk een baard of een hoofddoek moest dragen, waar het onderwijs en de gezondheidszorg op zeer hoog niveau stonden.
Ik heb het land in een ander topic over Irak ook van de positieve kant laten zien en kreeg toen nogal snel verwijten het op te nemen voor Saddam en het ophemelen van zijn regime. Je moet volgens mij alleszins oppassen dat je het ook niet te positief voorstelt. Saddam was echt geen lieverdje en voor veel mensen (nog steeds een minderheid, denk ik) was het leven onder zijn regime zeker geen lolletje. Als ik bijv. bij R. Fisk de getuigenissen van slachtoffers van het gevangenisregime en andere gruwelen onder Saddams' regime lees, krijg ik het toch wel benauwd. (Wel op te merken valt dat dit het ergste geweest zou zijn in de jaren '80 (oorlogstijd dus vnl.) maar dan nog.) Het was gewoon een dictatuur die voor veel mensen inderdaad nog een vrij goed leven verschafte (alhoewel de onzekerheid van een dictatuur ook kan knagen, denk ik) maar voor veel anderen gewoon gruwelijk was.
Hiermee wil ik uw verdere argumentatie niet onderuit halen, was enkel als aanvulling en 'waarschuwing' bedoelt.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 6 juni 2006 om 12:19.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden