Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2006, 18:17   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Op zich ben ik tegen refernda omdat ze politiek herleidt tot een zwart-wit-probleem: ja vs nee.
Dat doet het parlement toch ook? Of heb jij al een stemming meegemaakt waar ze uit 20 verschillende opties kunnen kiezen?

Citaat:
Echte inspraak van de bevolking is dat nog niet, het is eerder een al-dan-niet goedkeuring door de bevolking.
Dat klopt, dus moet je referenda toelaten op volksinitiatief. Dan kan de bevolking zelf voorstellen aandragen die haar behartigen.

Citaat:
Maar als we ons parlementair systeem moeten behouden, dan toch maar liever eentje mét referendum.
Er zijn referenda en referenda: een plebisciet moet kunnen, maar mag niet het enige instrument zijn. Het BROV is een absolute voorwaarde, net als een afzettingsprocedure. Een plebisciet en petitierecht mogen ook natuurlijk, maar zijn bijkomstig.

Citaat:
Ik vind dat we een systeem moeten ontwikkelen dat inspraak van de hele bevolking toelaat.
Zeker weten.

Citaat:
In Zuid-Amerika worden daar dergelijke modellen uitgeprobeerd.

Citaat:
Het zou bv helpen wanneer een parlementslid niet vast benoemd wordt voor 4 of 5 jaar, maar constant kan teruggefloten worden door zijn kiesdistrict. Dan wordt dat parlementslid verplicht om constant te onderhandelen met het district dat hij vertegenwoordigt.
Goed idee. Breid dat uit tot de regering en we zijn mee...

Citaat:
Maar daar gaat dit topic nu niet over.
Zie jij dat gebeuren in Belgique?

Citaat:
Ik geloof niet dat België directe democratie verdraagt. En basisdemocratie nog veel minder.
L'histoire est l�*...