Op aanvraag, wil ik even deze Belgicistische stelling toelichten.(
Overzicht)
Een onafhankelijk Vlaanderen zal een onverdraagzaam Vlaanderen zijn, omdat:
(1) de motivatie ervan gebazeerd is op stereotypering en revisionisme
(2) separatisme draait om machtsovername, emancipatie daarentegen gaat over "anti-discriminatie" en rechten
(3) de verdedigers ervan voornamelijk rechts zijn
(4) het stereotype (de hardwerkende Vlaming, of gewoon "De Vlaming") discriminerend zal werken op al wie niet aan dit beeld beantwoordt
(5) separatisme "het opgeeft" en geen samenlevingstechnieken beheerst of cultiveert, en niet in de mogelijkheid is om tegenstellingen te overbruggen.
(6) het zgn "goed bestuur" voornamelijk wil zeggen "zuinig bestuur", zodat er een financiëel "hard" beleid zal gevoerd worden
(7) flamingantisme een seculiere godsdienst is, die een onafhankelijk Vlaanderen tot een fundamentalistische natie zou omvormen.
Belangrijk is om te precizeren waarover deze opmerkingen gaan en waarover ze niet gaan. Ze gaan over Vlaanderen als structuur, niet over haar inwoners. Wanneer ik zeg "De vroegere USSR was een onverdraagzaam, totalitair regime", wil dat niet zeggen dat ik denk dat elke toenmalige Rus een communistische partijfreak was. Het is me te doen om de samenlevingsstructuur.