Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Het gevaar voor het voortbestaan van het land komt van die Vlamingen die vrij recent voor de splitsing gewonnen werden, niet omdat zij niet in België willen leven, maar omdat zij vaststellen dat België niet werkt. Ik behoor tot die groep en de leden van de Warande-groep ook. Die mensen worden met de dag talrijker en monidger en als je ze samentelt met de traditionele nationalisten binnen de N-VA en het Belang, dan zit je waarschijnlijk nu al aan de helft van alle Vlamingen.
|
Dat er nieuwe separatisten zijn is juist, maar het merendeel van de flaminganten bestaat uit de oude. Het gevaar zit niet zozeer in een meerderheid, maar in het anti-democratisch gelobby van bv De Warande
Die helft Vlamingen die de onafhankelijkheid zouden willen, is puur speculatie die niet ondersteund wordt door studies, noch door de kiescijfers
Citaat:
Jouw eerste reeks argumenten (1-2-3) hebben betrekking op de "oude" nationalisten. Het zijn dan ook oude argumenten die men al duizend keer gehoord heeft en die totaal geen indruk maken op degenen woor wie ze bestemd zijn.
|
Dat maakt die niet minder rechts, en reden te meer om een onafhankelijk Vlaanderen te vermijden.
Citaat:
Jouw andere argumenten richten zich gedeeltelijk tot de "nieuwe" nationalisten. Ik vrees dat ze weinig effect hebben. In twee gevallen moeten we je op je woord geloven. We moeten 1) geloven dat goed bestuur gelijk staat met zuinig bestuur, wat op zijn beurt "hard" bestuur betekend, enkel omdat je zegt dat het zo is, en 2) zomaar van je aannemen dat nationalisme een "seculiere godsdienst" is en dus zowiezo tot fundamentalisme leidt. Sorry maar het lijkt me dat je hier wild om je heen schopt zonder na te denken. Ik denk niet dat je ook maar één persoon met een dergelijk argument zal overtuigen.
|
Je hoeft gewoon het N-VA-programma te lezen, de nieuwe voorstellen van Bart Somers, de zelfgenoegzaamheid van politici als Marc Van Peel en Steve Stevaert te zien, om te weten dat van het Vlaams Project weinig goeds te verwachten valt.
Flamingantisme heeft alle kenmerken van een religie, en de flaminganten willen die tot grondwet maken. Dat noemt men fundamentalisme.
Citaat:
Er is nog een laatste argument, nl. dat separatisme niet in de mogelijkheid is om tegenstellingen te overbruggen omdat het "het opgeeft". Daar zit wel iets in, maar het probleem is dat je zelf niet in overweging wil nemen dat de tegenstellingen in België enkel overbrugbaar zijn mits een enorme verspilling aan energie en geld. Wij zijn al decennia's aan het "overbruggen" en het is nog altijd even moeilijk als in 1950. Waarom moeten we dan blijven proberen? Kan jij ergens een teken bespeuren dat het morgen beter zal gaan? Ik niet. Wij leven in een totaal onefficiente samenleving die zodanig bezig is met het overbruggen van tegenstellingen dat er geen tijd is voor het aanpakken van de "echte problemen". De koelkast is bomvol, "het overbruggen" draait op voelle toeren met 0,0 resultaat en jij zit hier doodleuk te verkondigen dat wij moeten blijven proberen omdat het proberen op zich iets heilzaams heeft? Het is een masochistisch argument Black Cat. Een negatief argument.
|
De hopeloze toestand van België beschouw ik ook als een flamingante mythe, bovendien "zelfgemaakt": verschillende dossiers worden communautair geblokkeerd, om daarna te kunnen zeuren dat er met Wallonië niet te praten valt.
In zoverre juist, bewijst die stelling
niet het falen van België, maar
wel van de huidige staatshervorming, en bewijst ze de onderhandelingsonkunde/onwil van onze politici, mogelijk met tactische bedoelingen dus.
Citaat:
In werkelijkheid verdedig jij zoals velen de status quo enkel en alleen omdat je een conservatieve instelling hebt en je veranderingen schuwt. Jouw Belgicisme is zuiver reflexief. Je reageert instinctief op de vraag naar scheiding en je gaat dan op zoek naar argumenten. En dan merk je dat er geen zijn.
|
Helemaal niet, want ik ben voor een verbetering van België, een project dat ik "Duurzaam België" noem (minimaliseren gemeenschapsbevoegdheden, natuurbescherming, dierenrechten, menselijk welzijn en emancipatie, humanitaire waarden belichamen(bv hervorming vh leger, wapenhandel, ontwikkelingshulp, armoedebestrijding, enz)
Zoiets als "Rood-Groen-Cultureel"