Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
"sjeuventich" is geen AN uitspraak voor 70, "politsjie" niet voor politie.
|
-tsie is een genormeerde uitspraak voor -tie, evenzeer als -sie. In Vlaanderen, Noord-Brabant en Limburg zegt men -sie, ten noorden daarvan -tsie. Te vergelijken met de harde of zachte g: allebei goed.
'Zeuven' als uitspraak voor 'zeven' is een wat verouderde vorm, die vroeger op school werd aangeleerd, waarschijnlijk om dit cijfer in de spreektaal beter te kunnen onderscheiden van 'negen'. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan.
Citaat:
Zowel de doorsnee Vlaming als Nederlander (in de dorpen, op de markt) zullen tussentaal spreken als je hen vraagt AN te spreken.
|
Het verschil is echter dat bij de Nederlander alleen de uitspraak verschilt van het AN (een echte tussentaal is het dus eigenlijk niet, het is vrnl. een afwijkende uitspraak), terwijl bij de Vlaming ook de woorden en de grammatica verschillen. Dit is daarom vaak een stuk moeilijker te volgen voor iemand die alleen standaardnederlands beheerst.
Citaat:
Maar als je het aantal Vlamingen bekijkt die AN kan, en het aantal Nederlanders dat AN kan, zal je volgens mij moeten constateren dat er procentueel veel meer Vlamingen zijn die AN kunnen spreken.
Op de Nederlandse TV heb ik bijvoorbeeld nog nooit iemand AN horen praten (ik geef toe dat ik wel niet veel Nederlandse TV bekijk). Algemeen wordt daar zo'n soort Hillersum-taaltje gebrabbeld. Eerst zijn de Nederlanders gaan geloven dat dat taaltje AN zou zijn. Vandaag beginnen er blijkbaar ook al Vlamingen dat te geloven.
|
Het is maar wat je AN noemt dan. Als je ook de Vlaamse tongval en de zuidelijke kenmerken (zachte g, -sie voor -tie) als norm voor het AN gaat nemen, heeft geen enkele Nederlander van boven de rivieren ooit AN gesproken. Dit is net zo onjuist als de noordelijke uitspraakkenmerken als absolute norm voor AN nemen, waarmee geen enkele Vlaming AN zou spreken. Er zijn dus wel degelijk enkele kleine, aanvaardbare verschillen in de uitspraak van de standaardtaal. Dat neemt niet weg dat er inderdaad veel mensen zijn die een lelijke uitspraak hebben.