Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
In Amerika worden mannelijke baby's nochtans regelmatig besneden, omwille van de hygiëne. Niet enkel Joden dus maar ook kahtolieken en protestanten. Misschien wordt dat nu minder gedaan maar volgens een Amerikaanse vriend was dat 30-40 jaar geleden gangbare praktijk.
|
Volledig mee akkoord! Werd gedaan omwille van de toenmalig geldende "hygienische" voordelen of zoiets en standaard als praktijk ingesteld. Ondertussen is het wel achterhaald.
Raar dat niemand zich hier wil beroepen op het "cultureel ritueel" van Edina? Zouden ze de besnijdenis van jongetjes in de States hebben uitgevonden dan?
Uitvloeisels van deze "medical intervention theories" van vijftig jaar geleden kan men nog op andere gebieden vinden hoor: zelf werd ik (en met mij praktisch een hele generatie kinderen) ontdaan van "de amandelen", niet dat ik bij mijn weten constante keelontstekingen had, maar bij één keelonsteking(??) was het voldoende om tot die ingreep over te gaan.
Twintig jaar geleden bleken oorontstekingen het grote probleem te zijn en werden kinderen massaal van "buisjes" voorzien, remember?
Het is in die zin, en tevens in de toenmalige totale "hygienic circumstance" theorie dat ik die VS-manie tot besnijdenis zie. Alhoewel de masturbatiefobie van mijnheer Kellogs daar misschien ook wel zijn navolging in heeft gekregen.
Volgens de queen van deze thread mag ik dat schijnbaar niet afleiden. Het moét en zal een etnisch cultureel gebruik zijn en blijven!
En vooral: bij islamieten mag je niet veronderstellen dat die mensen vrezen dat ze naar de hel gaan indien ze hun dochters niet hetzelfde aandoen als wat zijzelf hebben moeten ervaren (zie "The Day I Will Remember" gisteren op Ned.3, door iedereen gemist natuurlijk).
Toch nog iets over "cultureel gebruik", zoals ook door diezelfde moeder werd aangehaald voordat ze naar de hel verwees nadat haar 10-jarige SUBLIEME dochter had gepleit om haar klein zusje te sparen:
wat is een "cultureel gebruik"? Is het iets dat je van je ouders en grootouders meekrijgt? Is het iets wat historische bewezen is dat het reeds in de oudheid bestond?
Ik ga terug naar mijn kerstmisverhaal:
- het is een cultureel (*) gebruik
- het is tevens een religieus gebruik
(*) cultureel in die zin dat het Joelfeest hier pre onze tijdsrekening ook al werd gevierd.
Als ik de redenering van sommigen moet volgen is Kerstmis dus enkel gebaseerd op een cultureel gebruik, dat - geef ik toe - werd geëxporteerd.
Is het HUIDIGE ritueel van kerstmisvieren nu gebaseerd op een religieus gebruik of op een cultureel gebruik?