Discussie: Allah vs Darwin
Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2006, 23:58   #272
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Waarbij de ironische bedoeling ervan u hopelijk niet ontgaat bij een sporadisch gebrek aan aanhalingstekens.

Correct, en vind u ook dat deze onvoorstelbare complexiteit van levensvormen en variëteiten, die geleid worden door die inherente natuurwetten, niets dan louter toeval zijn ?
Een toeval uit het niets dus, aangezien materie nogal moeilijk zonder een begin kan zijn.
En hoe is het wetenschappelijk veelgeprezen 'puur toeval' dan ontstaan ?
Trouwens, wáár bevinden zich die 'wetmatigheden' dan ? In of buiten ons ?
En wat ik me als proffesionele wetenschapper of leek alvast zou afvragen is voorál, hóe die wetenschappelijk vastgestelde natuurwetten dan ontstaan zijn, aangezien deze blijkbaar onontbeerlijk schijnen voor het functioneren van een zich ontvouwend heelal met alles erop en eraan. "Toeval" ???

Ik verwacht op deze vragen geen antwoorden van je Steven, van niemand trouwens, maar het kan nooit kwaad om eens verder te kijken dan onze intellectuele neus lang is.
Deze beneemt maar al te vaak voor een groot gedeelte het intuïtieve uitzicht van ons wezen.

Maar die beslissing ligt uiteraard volledig bij jou.
Wetenschap gaat geregeld lijnrecht in tegen alle intuïtie. Of vertelde jouw intuïtie je dat de aarde die zo vast en onbeweeglijk aanvoelt onder je voeten zich in werkelijkheid aan 68.000mph voortbeweegt in een baan rond een gigantische vuurbal terwijl ze tegelijkertijd ook nog es aan 1000mph draait rond haar eigen as? Zijn de wetten vd quantummechanica in lijn met onze intuïtieve opvattingen over de wereld? I don't think so.

Ideeën over 'protobewustzijn' dat als het ware een eigenschap zou zijn van materie (ooit es zoiets gelezen in een boek over spirituele intelligentie) lijken me eerder van die feel good alternatieven die beter aansluiten bij new age dan het 'kille' wetenschappelijke wereldbeeld van tegenwoordig. Ik zie trouwens ook niet echt veel meerwaarde in een god wiens interventie in de schepping ondertussen teruggebracht is tot het vastleggen van enkele parameters in het programma en op start duwen waarna geen verdere tussenkomst meer vereist was. 't is een mager beestje in vergelijking met de God van onze woestijngodsdienst hier.

Laatst gewijzigd door Phrea|K : 10 juni 2006 om 00:00.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden