Volgens de wetenschap bestaan er geen mensenrassen. (zucht)
Logisch, want ik vrees dat alle genen al wereldwijd zo gemengd geraakt zijn, dat we inderdaad overal bepaalde genen zullen terugvinden. Blanken hebben grote delen van de wereld gekoloniseerd gehad en hebben ook slaven in hun gebieden geïmporteerd. Zou de wetenschap deze conclusie pakweg 200 jaar geleden ook gemaakt hebben? Of nog langer geleden? Toen hadden we nog geen genetica, dus zullen we het nooit weten.
Als we de zaken nu nog verder drijven, kunnen we er van uit gaan dat we genetisch gezien zo goed op chimpansees lijken, dat we hen ook al als soortgenoot mogen beschouwen.
Straffer nog: we delen vele van onze genen met andere levende wezens. Bedenkt dat wanneer je een banaan eet, je ook ruim 50 % genetisch materiaal er mee deelt.
Kunnen dan ook geen anti-soort discriminatie doorvoeren? Heeft mijn hond geen recht om te gaan stemmen of om een uitkering te ontvangen? Waarom zou hij minder zijn dan ik? Kan een koe ook geen auto leren rijden en een koerierdienst leiden?
Kan de volgende eerste minister geen varken zijn? Waarom geen dieren in het parlement? We hebben er toch ook genen mee gemeen? (veel meer dan je denkt zelfs, want het varken is het enige dier waarvan we eventueel donororganen zouden kunnen ontvangen)
Nu mogen we geen enkel mensen met een andere huidskleur niet discrimineren, maar ik ben ook genetisch verschillend van andere blanken.
Maar wat doen we dan met de niet-vegetariërs en ga zo verder?
Enfin, ik beken dat ik net naar Animal Farm gekeken heb.