Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2006, 23:16   #9
Jan Dupont
Vreemdeling

Jan Dupont's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Advocadus Diaboli Bekijk bericht
Dit alles gezegd zijnde, wil ik met de "Somers-veklaring" tot een dichtere actualiteit komen. Meer bepaald tot de politiek-strategische motieven bij die verklaring. In principe doen politici - zeker partijvoorzitters - nooit uitspraken zonder dat ze hierbij een doel hebben.
Ik wil in deze eerste bijdrage hieromtrent nog niet te diep gaan maar het gaat hier duidelijk om een bliksemafleider. Vooral omdat Somers stelde dat dit het thema van de volgende federale verkiezingen moest worden. Zoiets als: "We beloven die domme kiezers iets en dan zijn ze tijdelijk blind voor de enorme en nijpende problemen die we niet kunnen oplossen".
Als de andere partijen instappen in de cadeau-strategie die Somers voorstelt met als doel de kiezers blind te maken, dan gaan ze van een zeer koude reis terugkomen. Men moet geen socioloog, politicoloog of psycholoog zijn om te weten dat er onderhuids - en meer en meer bovenhuids - ernstige ontevredenheid heerst bij meer en meer mensen. Hopen dat deze ontevredenheid verdwijnt met het aanbieden van enkele cadeau's zal nogmaals een dwaasheid van jewelste blijken te zijn.

Dit land heeft een tijdlang behoefte aan een zeer rechtse koers waarin orde, wet en de principiële toepassing van beiden centraal staan. Hoe langer deze duidelijke politiek waarin alles opnieuw geplaatst wordt uitblijft, hoe langer links blijft vasthouden aan utopische ideeën die geen maatschappelijk draagvlak hebben, des te moeilijker wordt het om dit land klaar te maken voor de tijden die komen.
Beste,

Ik volg u analyse met betrekking tot het cordon sanitair en stelde gedurende het laatste decennium evenzeer een gebrekkig inzicht vast bij de meeste partijen die het Vlaams Blok van toen en het Vlaams Belang van nu willen bestrijden. Ik had hierover een gedachtenwisseling op het forum van Canvas.

Liever echter wil ik intreden in het onderwerp omtrent de verkiezingsthema's dat u wil aansnijden. Ook ik ben de mening toegedaan dat de kiezers zich niet zullen laten paaien met een strategie van panem et circences. Volgens mij zal - gelet op de diepliggende problematiek die de laatste weken zichtbaar werd - elke partij een zeer duidelijk beeld moeten geven van het soort maatschappij waar zij voorstaat. Dit impliceert dat elke partij een omschrijving van wat de multiculturele samenleving inhoudt moet geven. Tot op heden is dat nog enigszins onduidelijk.

Voor wat betreft de rechtse koers die u graag had gezien, volg ik niet omdat links en rechts termen zijn die - voor mij althans - geen enkele hedendaagse lading meer dekken.

Jan
Jan Dupont is offline   Met citaat antwoorden