Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2006, 14:22   #192
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
België en Nederland horen samen. In zijn hart weet iedereen dat, 175 jaar anti-Ollandse propaganda hebben dat niet kunnen uitvagen. Mensen als Tobback en Eyskens zijn regimemensen, ze zijn loyaal aan het establishment. Maar als dat regime het morgen niet meer redt, zullen ze met plezier overstappen in een Nederlandse staat.
Dat is logisch. Een territorium waarin men de koek onder een klein clubje kan verdelen, is voor een politieke elite interessanter dan een grotere koek maar ook een groter clubje.

De rattachisten die in 1830 maatschappelijke onvrede hadden gekaapt om hun communautaire foliekes te vervullen, konden zich best schikken naar de ongewilde Belgische onafhankelijkheid. De meesten van hen waren 20'ers en 30'ers en konden nog een heel leven meedraaien in hun Franse minikloon. In La Republique zouden ze het hoogstens tot parlementslid of minister van autobanden hebben geschopt.

De orangisten bij het Belgische establishment redeneren op dezelfde manier: hoe kan ik hier profijt uit trekken? Het is een onontkenbaar feit dat België nu eenmaal gestoeld is uit sentimentele dwaasheid en corruptie. Zo gedragen Bert Anciaux, Louis Tobback, Herman Balthazar,... zich pro Belgica terwijl het feitelijk orangisten zijn.

Breek je dat Belgische kader, dan zijn alle opties open. Misschien zal zich soortgelijke elite zich ook ontwikkelen in Vlaanderen, maar dat denk ik niet. Hoe dan ook zijn we van het concept België af, dat sowieso nefast is voor allen...