Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Als men dergelijke tactieken bij de aanvang (bombardementen) toepast, kan het toch niemand verbazen dat deze leuze verder wordt voortgezet als men de bevolking tracht te onderwerpen voor het gezag van de bezetter?
|
Maar Steven je hebt het hier over doodnormale, gangbare en door elk leger toegepaste tactieken. Het is enkel omdat er vandaag zo weinig mensen rondlopen die een militaire cultuur hebben dat jij de indruk hebt dat dit iets uitzonderlijk is. Het Amerikaans leger heeft sinds Vietnam geen massabombardement meer uitgevoerd. Dat is met moderne wapentuig niet meer nodig. Neem dat maar van me aan. Een bom hier en daar op Baghdad is geen massabombardement.
Citaat:
De beelden van de Britse soldaten die enkele tieners in elkaar schopten met bijbehorende commentaar van de filmer, herinnert u zich toch ook nog?
enz
|
Wij hebben die beelden van al die voorvallen gezien. Als elke oorlog dergelijke beelden oplevert, wat is je conclusie dan, buiten het feit dat oorlog wreed is? Mijn punt is, hoe kan je iets opbrengen tegen de tactieken van het Amerikaans leger als je niet eerst kan aantonen dat je ook oorlog kan voeren zonder dergelijke beelden te hebben?
Citaat:
En de beelden van de vele kinderen geraakt door clusterbommen in de hospitalen zijn u toch ook niet ontgaan?
|
Ik wel hierbij even een technische opmerking maken : clusterbommen zijn ordinaire bommetjes die in een grote verpakking samen zitten. De Bundeswehr heeft die bommen. Het Franse leger ook. De Nederlanders ook (voor België weet ik het niet). Er is helemaal niets speciaals aan die bommen buiten het feit dat ze klein zijn en dat ze dus een groter gevaar betekenen voor de burgers indien ze niet ontploft zijn. Maar een oerklassieke artilleriegranaat die niet ontloft is is net even gevaarlijk als een clusterbom. En zal even gruwelijke verwondingen aanbrengen. En zal geen onderscheid maken tussen volwassenen en kinderen.