Discussie: How the mind works?
Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2006, 19:06   #2
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
"How the mind works" is de titel van een boek van Steven Pinker (http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Pinker) waarin hij ruwweg stelt dat de mens dan wel intelligent is (soms toch), maar dat zijn hersenen niet gemaakt zijn om rationeel te denken...
Dus ik vroeg me af in hoeverre dat dat voor dit forum ook op gaat. Daarom volgende denkoefening:
Stel, je krijgt drie bekertjes voorgeschoteld en onder een ervan steekt een muntstuk van twee euro. Je mag een bekertje aanduiden. Ik laat je niet weten of het juist is of niet, maar ik laat je zien dat het onder een bekertje dat je niet hebt gekozen NIET zit. Nu krijg je van mij de kans: zonder dat je weet in welk van de 2 overgebleven bekertje het muntstuk zit, mag je eventueel veranderen van bekertje.
Nu komt de vraag: doe je dit en nog veel belangrijker: waarom?

ps: ik ken iemand die deze oefening regelmatig voorlegt op een training en van de 600 mensen die ze hebben gedaan, hebben er nog maar 3 (ongeveer) het juiste antwoord kunnen geven.
Veranderen van bekertje natuurlijk.

Stel je een uitvergroting van de situatie voor, je kan kiezen uit 500 bekertjes. De presentator laat 498 bekertjes zien waar niets onder zit, dan kies je toch ook om te wisselen.
netslet is offline   Met citaat antwoorden