Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
De Vichy regering is ontstaan uit de ligitieme Franse Staat: eigenlijk neemt de huidige Franse overheid zo afstand van haar collaboratie-verleden.
|
Dat is net het punt: het huidige Franse regime heeft helemaal geen oorlogsverleden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
1960, is naar mijn mening minder ver in het verleden dan 1945, om van de latere bemoeienissen maar te zwijgen. Congo heeft ons land een deel van zijn rijkdom gegeven. Als je historische verantwoordlijkheid afwijst, dan ook de historische vruchten.
|
Maar het gaat wel een p�*k verder terug in de tijd. Congo Vrijstaat dateert al van 1885 als ik me niet vergis. Ik heb alleszins persoonlijk nog niemand aan m'n deur zien aankloppen om wat dan ook "terug te geven" dat mijn voorouders zouden hebben gestolen ginderachter. En ik voel me ook niet persoonlijk aangesproken door heel die historie.
Zat België fout? Jazeker. Kan België dat toegeven? Jazeker. Maar niet in de hoedanigheid van het België van 2006, wél vanuit een (noodzakelijkerwijs voorlopige) waardering van wat er toen door de toenmalige machthebbers in dit land werd uitgevreten. Kijk, d�*�*r zit dan ook meteen de distinctie: we kunnen oordelen over ons verleden, maar wat we m.i. niet kunnen is ons persoonlijk en zélfs collectief als "volk" schuldig of verantwoordelijk voelen / verklaren. D�*t is mij te kort door de bocht.
Die hele discussie doet me trouwens denken aan de klassieke grap uit Fawlty Towers: "
Don't mention the war, Basil!"