Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2006, 23:31   #232
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Och kom, de libertarische literatuur is extreem anti-gelijkheid. Vakbonden willen een verzorgingstaat met minimumlonen, en daar zijn de libertariërs tegen.
Vakbonden verkondigen het Woord en niets dan het Woord? Minimumlonen zijn illegitiem en uiterst schadelijk. Het dringt de minst ongegoede groepen in de werkloosheid en ontneemt ze de kans de ervaring te winnen die nodig is om een hoger loon te verdienen (vgl. daarentegen Hong Kong en Dubai).

Citaat:
En als die ze niet teruggeeft?
Dan is dat een illegitieme actie.

Citaat:
Onzin, ik heb je er al op gewezen dat absolute zelfbeschikking niet compatibel is met verlies/verlies-strategiën.
De vraag is of jij jezelf het recht kan toeëigenen mij agressief te bejegenen.

Citaat:
Heb ik gedaan, "Over Self defense"

In het libertarisme alle geweld is toegestaan omdat:
1. Alleen fysiek geweld erkend wordt geweld
2. Alleen onmiddellijk fysiek geweld wordt erkend
3. Alleen geintieerd geweld wordt afgekeurd (wat/ wanneer kan geweld geinitieerd zijn? Het maakt meestal deel uit van kettingrelaties/ geweld als zelfverdeiging wordt goedgekeurd)
4. Alleen geweld tegen anderen wordt afgekeurd, en niet tegen zichzelf, wat niet compatibel is met verlies/verlies-strategieën.
De regel is redelijk duidelijk. Er bestaat inderdaad een discussie binnen het libertarisme wat nu juist de inhoud er van is. Indien ik iemand een vetzak noem en die slaat mij, wie heeft er dan geweld geïnitieerd? 99% van de libertariërs zal op het tweede wijzen, maar absoluut is het niet.

Citaat:
En dus met als enige uitzondering geinitiëerd-ogenblikkelijk-fysiek-geweld: voor de rest mag alles.

Eén ding verhgeten libertariërs systematisch: aantonen dat een concreet standpunt compatibel is met de uitgangspunten. Die mannen orakelen nogal wat af.
Euh.