Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2006, 05:10   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Het probleem met nieuwe libertarische partijen is vaak dat ze zich vol enthousiame verliezen in hun ideologie en daarbij al gauw zeer bevreemdend overkomen voor de gemiddelde kiezer. Het vraagt een zekere intellectuele inspanning om in de libertarische denktrant mee te stappen én je moet natuurlijk ook rekening houden met het feit dat voor bijzonder veel mensen het idee van "vrijheid" ronduit angswekkend overkomt. Op dezelfde manier als een blanco stuk papier best wel intimiderend is.

Het komt er dus op aan om niet té hoog in te zetten en te werken via programmapunten waarrond een zeer brede consensus kan gevonden worden (lees: waarbij mensen zich gerust en zeker voelen). Ik zal het maar toegeven: ik voel me ook niet comfortabel in discussies waar voorgesteld wordt om de wereld ineens te veranderen. Ik kan het dan wel intellectueel trachten te behappen, maar aan het end kom ik dan toch weer tot de conclusie dat dit weinig zoden aan de dijk zet. Het belangrijkste in de politiek is immers niet "gelijk hebben", maar "gelijk halen".
Je hebt waarschijnlijk al eens de partijprogramma's van bijvoorbeeld de Movimiento Libertario of de Libertarische Partij gelezen, wel, ik vind dat daar zeer krachtdadige partijlijnen in te vinden zijn. Ik geef je overschot van gelijk om te wijzen op de noodzaak aan realisme en het verwoorden van een filosofie zodat iedere burger kan begrijpen waar we mee bezig zijn, maar anderzijds denk ik ook dat we nooit mogen ophouden te ijveren voor enkele punten die wij graag verwezenlijkt zouden zien.

Natuurlijk komt het er in het parlement op neer zoveel mogelijk te ijveren voor inkrimpende maatregelen voor zover die mogelijk zijn, liefst nog op een ludieke manier in navolging van het "Bastiatisme". Een regelrechte "strijd" dient dan ook aangebonden te worden met alle vormen van collectivisme, wat mensen dan weer in een oppositierol duwt die dan weer als gemakkelijk kan worden verweten. Het is moeilijk om consequent te blijven, maar als ik het propagandafilmpje van de NLP eens bekijk, kan het best een grappige boel worden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden