Coöperaties.
In de huidige economische realiteit zijn overnames en fusies alledaagse realiteit. Een veel gehoord mantra: "we moeten fuseren, om niet over genomen te worden". Fusie van Gaz de France met Suez om niet overgenomen te worden door Enel, fusie van Arcelor met Severstal om niet overgenomen te worden door Mittal Steel, enz...
Interbrew ging zelfs nog een stap verder: "wij moeten lokale bedrijven overnemen, om te beletten dat internationale spelers onze brouwerijen zouden overnemen". Intussen is Interbrew door zijn overnames over de hele wereld en zijn fusie met AmBev zelf een mondiale speler geworden.
De drie kleine brouwerijen (Alken-Maes, Palm Breweries en Duvel-Moortgat) presenteren zich (net zoals Interbrew ervoor deed) als de redders van de lokale brouwerijen.
Palm Breweries en Duvel-Moorgat hebben bij mijn weten vandaag nog redelijk respect voor de verschillende brouwerijen die ze bezitten, maar vooral Alken-Maes lijkt Interbrew te willen nadoen.
Wat ik me afvroeg: is het niet mogelijk om via coöperaties zich te wapenen tegen overnames? Kan de vorming van brouwerscoöperatieven (waarbij elk bedrijf zijn eigen organisatie kan behouden) een wapen zijn tegen de golf van overnames?
|