Ook in Turkije worden de laatste resten van de Armeense aanwezigheid vernietigd: alle khachkars (Armeense kruisen) die er nog waren, werden ondertussen vernietigd. In Turkije is het strafbaar om over de genocide op de Armeniërs te spreken, daar moet men met andere woorden 'negationist' zijn. Men wil er één monolitische cultuur (Turk én moslim), waar géén plaats is voor andere religies en culturen. Diversiteit is NIET aan aan hen besteed.
Vorig jaar werd in de Sint-Willebrorduskerk in Antwerpen een Armeens kruis of khachkar in brand gestoken. Het grote kruis was een gift van Armenië aan de kerk. De Armeense koster van de Sint-Willebrorduskerk beweert dat de brandstichters Turken zijn. Ze stookten toen ook een vuurtje aan de houten preekstoel. De brandweer kon de branden op tijd blussen, maar de daders werden nooit gevat. Enkele weken geleden nog, vertelde de Armeense koster mij dat er een man (van buitenlandse origine) de kerk binnen kwam en er plaste. De koster joeg hem weg. Hij houdt dagdagelijks een oogje in het zeil in en rond de kerk en het pleintje ervoor.
Wat die blauwe moskee in Jerevan betreft, die heb ik ook bezocht (zonder hoofddoek en met blote armen) evenals het genocidemuseum (genocide op de Armeniërs) in Jerevan, waar de bewijzen van de massamoorden op de Armeniërs overduidelijk zijn.
In Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan, dat ik enkele jaren geleden bezocht, zijn héél veel moskeeën, er is nog één kerk, maar die is GESLOTEN EN NIET MEER IN GEBRUIK.
|