[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Zoals ik eerder al zei is het niet mijn 'maniertjes' of mijn 'voorstelling' van de feiten. Het is de wetenschap die het zo concludeert.
|
Nee. De wetenschap reikt feiten aan.
De gemeenschap legt een consensus vast.
Citaat:
De civiele gemeenschap volgt doorgaans de wetenschap hoor. Ik heb nog nooit iemand van de civiele gemeenschap horen zeggen dat zij nu in verwachting is van een zygoot, daarna van een foetus of van een embryo...Neen. De civiele gemmenschap zegt dat men in verwachting is van een kind.
|
Hier heeft de gemeenschap de wetenschap gevolgd inzoverre dat ze een foetus als 'volwaardig menselijk' beschouwt zodra die in een ontwikkelingsfaze komt waarin de hersencircuits zich beginnen te ontwikkelen. Daar kan jij je niet bij neerleggen. Vanaf die faze wordt ook de (retorische of religieuze ) uitdrukking "ziel" gebruikt.
Citaat:
Trouwens, wat is volgens jou dan het criterium waaraan ongeboren kinderen moeten voldoen alvorens ze als mens te beschouwen?
|
Zie hierboven.
Een zaadje is geen boom.
Een zygoot is geen foetus.
Een foetus is geen volwaardig mens, althans zeker niet in zijn beginfase.
Citaat:
Waarom niet? Elke mens bevindt zich immers in een ontwikkelingsfase. Waar trek jij de grens en hoe fundeer je dat?
|
Aan de hand van de gegevens van de wetenschap.
Overigens sta ik uiterst huiverig tegenover abortus en vind het door de band iets dat zoveel mogelijk moet vermeden worden . Vandaar het belang van anti-conceptie.