Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2006, 19:39   #96
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Het is gemakkelijker om het publiek te overtuigen van een dergelijke collectieve ingreep aangezien ze zelf geen poot hoeven uit te steken en alles kunnen schuiven op "het beleid". Maar de grootste vervuiling ontstaat bij het grootste verbruik. In plaats daarvan zou men beter zeggen: kijk, mensen, in feite ligt aan jullie. Spaarlampen en isolatie, want anders lukt het nooit, kernenergie of niet.

Misschien moet je eens het begrip "entropie" nader opzoeken: de fysische wereld neigt naar wanorde en vermenging, omdat dit het laagst mogelijke enegrieniveau betekent. Energie toevoegen is noodzakelijk om tot een orde te komen. Maw: voor alle politieke beslissingen ten goede van de ecologie moet je energie toevoegen (overtuigen, opzoeken, beslissen, kiezen...). Gewoon dingen afschaffen op een populistische manier is pure luiheid.
Ok nu begrijp ik wat je wou zeggen maar ik vind het pure onzin. Het al dan niet verdergaan met kernenergie is een keuze die je moet maken, Groen! denkt dat men beter zonder kernenergie gaat. Je kan toch wel zeggen dat dat standpunt binnen het profiel van Groen! ligt, het is zelf altijd een belangrijk punt geweest in hun agenda. Daarenboven tonen recente studies aan dat de meerderheid van de Belgen vóór kernenergie is. Het is dus helemaal geen populistische beslissing, meer een beslissing die altijd in de lijn van het partijprogramma heeft gelegen. En verbruik heeft daar uberhaupt niets mee te maken, het is een keuze die je maakt, vind je het verantwoordelijk om energie te produceren via kernenergie of niet. Groen! vindt van niet, mogen ze dat dan niet proberen in een wet gieten?

En natuurlijk moeten de mensen gestimuleerd worden om minder te verbruiken, en dat is ook een van de programmapunten van Groen!, alhoewel ik persoonlijk daar niet echt in geloof. De enige manier om mensen minder te laten verbruiken is de elektriciteitsprijzen sterk verhogen vrees ik. Maar dat heeft niets te maken met de principiële keuze over kernenergie. Je zou zelf kunnen zeggen dat de afschaffing van kernenergie juist maakt dat er wel een inspanning zal moeten gedaan worden ivm met verbruik, als je kernenergie stimuleert is er meer dan genoeg energie en hoeft daar helemaal niet naar gekeken te worden.
multa is offline   Met citaat antwoorden