Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2006, 14:54   #91
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Niet alle van die waarden zijn even "gepersonaliseerd". En het feit dat ze vormelijk verschillen, betekent niet dat er geen gelijke principes aan ten grondslag kunnen liggen.

Stel: ik eet graag stoofvlees, (maar niet van het frietkot) en jij peking eend. Twee verschillende gerechten, maar we willen beide lekker eten. De behoefte aan lekker eten is daardoor universeel, ze toont zich alleen anders. Er is veel meer universaliteit dan je zo zou denken. Dat is het studiedomein van de antropologie, en zelfs van de biologie.

Zo blijkt het een universeel gegeven dat mensen (dieren) liever verlies lijden dan onrechtvaardig behandeld te worden. ("Steek het in je **** ")
Ik ken anders aardig wat mensen die er genoegen in scheppen om zichzelf allerlei aardse genoegens te ontzeggen, inclusief lekker eten, een goed gesprek, seks, kunst, etc... Wil dat dan zeggen dat hun "moraal" verwerpelijk zou moeten zijn wegens niet strokend met jouw "universele" geloften?

Die laatste zinssnede is bijzonder interessant. "Onrechtvaardige behandeling" vereist "overheid"... Het klopt dat vele slaven in de Romeinse tijd ervoor kozen om zichzelf vrij te kopen, zelfs al betekende dat op slag dat ze hun "kost en inwoon" kwijt waren en voortaan als arme -maar vrije- sukkel door het leven moesten gaan. Misschien is die individuele vrijheid dan wel zo'n universele waarde, poes?

Nogmaals mijn vraag: "bestaan morele plichten enkel wanneer de wet ze formeel oplegt?"

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden